tisdag 20 november 2012

Sy eget kedjetäcke

Jag fick en förfrågan om hur man syr ett eget kedjetäcke. Så givetvis skall jag lägga upp den ganska enkla modellen av att skapa sig ett eget.
Varför vill man då överhuvudtaget ha ett eget kedjetäcke, och låter det inte lite läskigt med kedjetäcke?
Såhär är det. En del individer med särskild problematik och diagnoser har en oro i kroppen. En oro som kan störa sömnen ganska regält. Man kan ha svårt att komma till ro, svårt att somna, vakna och ha svårt att somna om, vrida sig mycket i sängen osv... det kan vara svårt att avgränsa och känna vart den egna kroppen börjar och slutar. Ett täcke som är tungt kan då vara att bra hjälpmedel. Tyngden ger värme, trygghet, lite mer ro och avgränser och ger en bättre kroppsuppfattning. Många kan vara hjälpt av ett tungt täcke. Tunga täcken finns i två varianter. bolltäcken och kedjetäcken. Bolltäcken är ett stort täcke fyllt med bollar, liknande dom som man finner i bollhav och kedjetäcken är då ett täcke med insydda kedjor så att dom ger tyngd.
Vi har ett barn med särskilda behov som vi tidigt såg skulle kunna ha glädje av ett tungt täcke. Men dessa täcken är inte lätta att få tag i och inte billiga heller. 10 000 är ingen ovanlig summa. Och att få ett utskrivet kan ta lång tid. Först måste man ha en diagnos och det i sig tar tid, räkna minst ett halvår, gärna närmare ett år. sedan skall man få en läkare att skriva en remiss och vänta på remisssvar. Hur remissgången är beror på vilken diagnos man får. Så antingen kan remissen skickas till rätt instans eller så kan den hamna på ett mellanled där man skickar en remiss till en annan enhet så att den enheten i sin tur kan bedömma om man skall få en remiss till rätt enhet. Sedan när man väl lyckats få iväg den där remissen till rätt person så tar det ungefär ett halvår innan man får en tid för att komma och pröva ut ett täcke. Anledningen till att det tar sådan enorm tid är att det finns här i stockholm endast en endaste person i hela stockholm som har hand om förskrivning av dessa täcken. Så när man väl varit och prövat ut så får man vänta lite till innan man får hem leveransen av ett täcke. och man får enbart ett. Så glöm att det får finnas med att små barn kan ha små nattliga olyckor. Och dessa täcken som ni förstår väger ganska regält och är stora är inget man kan tvätta hemma i tvättmaskinen.
Kort fattat, man kan behöva göra ett eget täcke i väntan på att få ett utskrivet eller att ha i reserv.
Så nu kommer receptet på ett täcke till mindre barn. för större barn och vuxna får man bara utöka storleken helt enkelt. Vara lite inovativ.
1. ta ett vanligt lakan till en 90 säng och vik på mitten så att kortsida viks mot kortsida.
2. ta fram symaskinen och sy massa raka linjer rätt över. ni kommer behöva sy ca 30-40 raka linjer. Viktigt att det är öppet i varje ände av hällorna. 

3. Köp hem kedjor i önskad vikt. själv köpte jag kedja på biltema. dom har en 3meters färdigkapad variant. som kostar 29.90 http://biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Nyckelkedja-87412/
till detta täcke använde jag 8st. dessa kedjor skall sedan träs i de hällor ni har sytt.

4. trä i hällorna i varannan hälla. dvs. ni tar en kedja och trär rätt igenom, ta hjälp av en strumsticka eller virknål. det är lite piligt. men trä kedjan rätt igenom. sedan hoppar ni över en hälla och trär ner andra halvan tillbaka genom nästa hälla. detta gör att ni får ett mellanrum mellan kedjan. Kedjan kommer gå upp i en hälla och ner i en annan och sedan har ni då två ändar på ena sidan av täcket. dessa ändar kan ni fästa ihop med en nyckelring eller en liten karbinhake. Poängen med att fästa ihop kedjorna på detta sätt är att ni kan ta bort kedjorna och tvätta täcket i en vanlig maskin om det behövs.

5.Täcket är nu rätt tungt och lite otympligt. Det man gör sedan är att man tar ett vanligt sånt där istopstäcke, helst av syntet och viker dubbelt och syr fast på ena sidan av täcket. det gör att man får en mjuk tjock sida som man kan ha emot kroppen och den andra sidan är hårdare och där ligger kedjorna mer ytligt.
Ert kedjetäcke rä nu hälften så stort som ett vanligt täcke, så det här passar ju till mindre barn. och vill man göra till vuxna får man helt enkelt ta två lakan och lägga på varandra och sy hällor igenom och köpa dubbel mängd kedjor o fästa ihop. allt går, bara hem o pröva. och eftersom barntäcket är halvstorlek så funkar ofta påslakan som man har till spjälsängar till dessa täcken, alternativt så tar man ett vanligt påslakan man har hemma och syr av på mitten så att det blir halva storleken.

Här ser ni baksidan. bara dubbelvikt vanligt täcke som syts fast i kanten på kedjetäcket för o skapa en mjukare yta.

detta är ju bara en grund i hur man kan göra. sedan är det bara uppfinningsrikedommen och ens egen syförmåga som sätter gränser. själv gjorde jag små lock att lägga över ändarna där kedjorna annars kan sticka fram. som på ett vanligt örngott, ni vet en sån där dubbel kant. syns bäst i mörkblått på bild 1 och 2. bara en remsa tyg som jag sydde fast över. återigen, bara raksöm rätt över. Den händige kan göra detta mycekt snyggare. Men jag är nöjd, det är  funktionellt och fyllde sin funktion tills vi fick våra remisser och utredningar klara och täcket levererat.

51 kommentarer:

  1. Vad väger ditt täcke? Funderar på om jag ska försöka mig på att sy ett.

    SvaraRadera
  2. Det väger ca 4,5 kg. Då får man ta med i beräkningen att det är av halvstorlek. Skulle det vara fullstorlek som man köper vanliga kedjetäcken i så motsvarer det ju ett täcke med tyngden 9kg. om man tänker på hur vikten fördelas.

    SvaraRadera
  3. Underbar beskrivning !!!
    Tack, att kunna göra täcket själv( lämna beskrivning till släkting som KAN sy) o dessutom skona tvättmaskinerna...
    Stor heder åt DIG !!

    SvaraRadera
  4. ser ju jobbigt ut. men tur att man får från landstinget...

    SvaraRadera
  5. Jag har fått ett stort kjedjetäcke på 8kg till mig själv via landstinget. Men nu ska jag försöka mig på att sy ett mindre som jag tex kan ha över axlarna när jag sitter o soffan. Jag hittade mina pojkars gamla bäbytäcke o ska försöka göra om det. Jag ska bara sy fler rännor i det o sen försiktigt sprätta upp den där rännorna slutar. Trä i kjedjorna, fästa o sy ihop. Tror det ska fungera. Tack för tipset!!

    SvaraRadera
  6. Lycka till. Kommer gå utmärkt. Om du syr dit en filt eller innertäcke på ena sidan så blir den sidan mysigare o inte så hård :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset!
    Ska försöka mig på detta!

    SvaraRadera
  8. blir lite förvirrad, om jag trär kedjean i varannan häla, så slutar det ju med att ändarna inte är på samma ställe?? en i var hörn av kortsidan, ska man trä den tillbaka också så de blir på samma ställe?? förlåt kjag fattar trögt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, det är lättare än det låter. Tänkt att du har ett tygstycke med hällor som är 1meter brett och en kedja som är 2 meter lång. Då börjar du och trä i från vänster till höger sida. när du kommer till höger sida så trär du inte i kedjan i närmsta hällan utan hoppar över en och trär tillbaka till vänster. då har du två ändar av kedjan på vänster sida av täcket och kan fästa ihop på valfritt sätt med nyckelring/snöre/karbinhake...

      Radera
    2. Du måste göra ett jämnt antal kanaler/hällor, så hamnar ändarna på samma ställe.

      Radera
  9. Mormor undrar: när sydde du på det blå tyget, antar att det var innan du sydde kanalerna, eller har jag fel.

    SvaraRadera
  10. det blå tyget är faktiskt påsytt efteråt, men jag tror definitivt det skulle bli snyggare och lättare om man sydde på det från början.

    SvaraRadera
  11. Jag skulle säkert må bra och sova bättre med ett kedjetäcke men det verkar svårt för mig att få ett nu... :-( och jag tror inte jag kan sy ett sånt här, det verkar för krångligt. Vet ni var man kan få tag i lite billigare täcken att köpa privat? De jag kollat på kostar flera tusen, jag är sjukskriven och försäkringskassan krånglar så jag har inte råd med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är tyvärr dyra att få tag i. Sy själv är nog enda lösningen. Men tänk inte att det är svårt. för det är det verkligen inte.
      Lägg två lakan ovanpå varandra och så syr du bara rakt över från kant till kant med ett par cm mellanrum. Det fixar du. Sen tar du kedjor av valfri sort och trär i. vill du göra det superlätt så mäter du från ena änden av lakanet till andra.sen tar du den längden och går till bauhaus eller liknande och köper kedja på metervara och kapar från början rätt längd. sen är det bara att trä i från ena änden till den andra. antingen trär du bara fram och tillbaka eller så tar du flera kortare bitar och syr eller fäster med knappar/hakar/ögglor/snören/karbinhakar/nyckelringar... i varje ände. Det är inte svårt och det behöver inte bli snyggt. det är funktionen du är ute efter. bara du lyckas fästa kedjorna i långa rader på lakan eller filt så att du får ett tungt täcke så stoppar du det sedan i ett påslakan så syns det inte hur det ser ut under.
      Sen vet jag att en del använder gamla militärfiltar, du et dom riktigt gammla tjocka i ull. dom är lite tyngre redan från start och blir som ett tungt täcke i lightformat. / Lycka till

      Radera
  12. Planerar att sy ett täcke men undrar över mängden kedja. Du skrev att du använt 8 st. Vad menade du med det? Förstod inte riktigt om det var 8 st av de där 3 meters kedjorna du länkat.
    Tack på förhand! Och för att du visar hur enkelt det är!

    SvaraRadera
  13. Planerar att sy ett täcke och undrar lite över mängden kedja. Du skrev att du använde 8 st? Vad menade du med det? Förstod inte riktigt. Var det 8 st av de där 3 meters kedjorna du länkade till?
    Tack på förhand och för att du visade hur lätt det är! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Exakt så menar jag. Men har man inget biltema i närheten o kan köps dom kedjorna då finns alternativ. Dom flesta byggmarknader, tex bauhause säljer olika kedjor på metervara.
      Jag kan tänka mig att det även kan fungera med andra material. Tänk som att du skulle synen jättestor värmekudde, fast du fyller bara i hällor. Och bara i varannan då att det blir lite mellanrum. Då kan man ju även experimentera med tex sand, bovete, ris, ärtor mm.
      Jag har tex gjort små mysiskompisar åt sonen med olika material i. Kallas även småkompisar. Få tar man en udda barnstrumpa och fyller med tex ärtor och syr sedan rakt över då det blir som en liten minikudde med ärtor i. Den har han haft med sig i fickan och kunna sitta och krama och pilla med när händerna vill vara busiga och han inte kunnat sitta still. Dom där småkompisarna i olika material, färger, former och fyllningar va räddningen så att fan kunde koncentrera sig o tex sitta med i samlingen på skolan när han va yngre.
      Med det sagt. Låt fantasin sätta gränserna.
      Och lycka till

      Radera
  14. Oj autocorrekt ville va med o stava. Det ska absolut inte stå fan, och en del andra stavfel. Men ni kan nog få ut kontentan av det hela.

    SvaraRadera
  15. Tack så innerligt mycket !
    Efter så många år av dålig sömn ser jag ett hopp. Tänk att inte VC eller BVC känner till både boll- & kedjetäcke det är FY & SKAM.
    Jobbar på apotek & kommer nu sprida denna kunskap till alla sömnlösa stressade människor.
    En fråga nu: Rekommenderar du längsgående framför tvärgående kedjekanaler?
    Mvh Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja jag håller med dig, det är verkligen fy och skam att kunskapen om detta är så låg. Och att möjligheten att få ett utskrivet inom rimligt tid skall vara så begränsad.
      Jag tror inte ur funktionalitet att det gör någon större skillnad åt vilket håll man sätter kanalerna. Det är nog mer en smaksak. Det viktiga är att man försöker få dom att sitta så jämt som möjligt, så man får en jämn belastning och spridning av vikten.
      Sen kan man ju tänka att om man sätter dom tvärgående istället för längsgående så blir det visserligen kortare kanaler och kanske lättare att trä, men o andra sidan får man göra fler kanaler och ha i flera kedjor.
      Man får nog testa sig fram lite och se vad man gillar bäst. På samma sätt kan man ju även testa och fundera över olika material att tillverka täcket i. Dom som är frusna kan ju ha tjockare material och är man lite varmare av sig så kanske man vill ha tunnare material.
      Lycka till.
      Mvh/ Ann

      Radera
    2. Tack Ann!
      Har nu ett 9 kg kedjetäcke längsgående som jag inte fryser i trotts att det ligger direkt mot kroppen. Det känns bra konstigt nog & sömnen har blivit lite bättre men jag undrar om bolltäcke jobbar mer akupressur- liknande om det ger en djupare ro eller? Jag försökte via min husläkare få komma till arbetsterapeut men det gick inte utan Asperger - kö eller psykiatrin så jag ger nog upp om jag inte skall köpa ett dyrt på komikapp.se Kort & gott, är det bättre med bollar eller vad har du för erfarenhet?
      Tacksam för svar
      Mvh Maria

      Radera
    3. Hej
      Vad roligt att höra att du har ett täcke och att det tycks fungera bra för dig.
      Min erfarenhet av boll och kedjetäcken är att man upplever dom extremt olika. Det tycks skilja sig mycket från person till person, och känslan kan även förändras för en person.
      Min son tex hade först mitt hemmagjorda kedjetäcke som fungerade mycket väl.
      Sen fick han åka och pröva ut och testa olika täcken. Jag trodde han skulle välja ett kedjetäcke. Men han ville då ha ett bolltäcke som för honom kändes mer ombonat och stort. Det va tyngre tyckte han. Det fungerade under något år, sedan började han känna att det blev för mycket och stort och otympligt. Han ville ha tyngden, men inte det stora och lite knöliga. Hans kedjetäcke blev mer jämt tryck för honom medans bolltäcket flyttade sig och han tyckte att det "smet iväg" under natten.
      Så nu skall han få testa att byta täcke igen då bollarna inte passade honom.
      Personligen så föredrar jag nog kedjetäcket då jag också upplever trycket som jämnare.
      Jag arbetar själv inom vården och har använt mig av akupressur för smärtlindring och avslappning under ett par års tid till mina patienter som önskat, och håller nu på att läsa o lära och kommer gå utbildning vidare i akupunktur då det ligger mig varmt om hjärtat.
      Jag skulle säga att jag upplever att både kedjetäcket och bolltäcket efter att man använt det kan ge som ett påslag av lugn som jag förknippar starkt med samma effekt som man får av akupressur eller akupunktur. Jag upplever inte själv att något av täckena ger en bättre effekt, utan att det är mer form och tyngdupplevelse på kroppen som skiljer, där bollarna blir mer knöliga och ibland lite otympliga och kedjetäcket ger jämnare tryck.
      Men jag tror även att detta kan vara väldigt individuellt. Det bästa är om man får möjligheten att pröva sig fram.
      Önskar att fler kunde få möjlighet till dessa täcken.
      mvh/ Ann

      Radera
    4. Tack än en gång!
      Jag fick inte prova bolltäcket utan att ställa mig i asp-kö eller psykmottagning, att det inte räckte med att min husläkare intygade min insomnia!!! Nu efter din information så känner jag mig nöjdare, kanske lägger jag i några kedjor till precis vid bålen. Funderar också på att lära mig akupressur, healing har jag provat som patient & är mycket nöjd men för kortvarig effekt utan att jobba med sina stressande beteenden, zonterapi kan jag men det gäller att orka. Komikapp säljer bolltäcken som har strukturen av en jättestor vete-kudde som kanske håller sig på plats lite bättre ifall din son.
      mvh och önskar lycka till med täckena/ Maria

      Radera
    5. Något jag själv kan rekomendera är öronakupunktur med öronfrön/vaccariafrön. det finns både avslappnande/lugnande/sövande/antiinflammatoriska/smärtstillande/läkande punkter. Det finns kurser, men det finns även en hel del på nätet att läsa. Man kan även använda sig av dom punkterna och massera där om man inte vill använda frön.

      Radera
    6. Tack för tips om akupunkturen har funderat på det mot min tinnitus iallafall. Öronfrön, wow vilket bra namn :-) Igår när jag försökte hitta bok om akupressur hamnade jag på EFT där man knackar 9 olika punkter samtidigt som man fokuserar på sitt problem som ska distanseras. Vet inte, jag somnade fortare iallafall & på Youtube finns Madeleine Magnusson som en slags mentor & instruktör.
      Har du tips på bra kurslitteratur så är jag nyfiken & nu har jag hittat öronfrön också. TACK

      Radera
    7. Trevligt att du hittat öronfrön. Jag har tyvärr ingen direkt litteratur om just öronakupunktur att rekomendera. Men hojta gärna till om du hittar någon.
      mvh/ Ann

      Radera
    8. Jobbar som arbetsterapeut och har nyligen varit på visning av olika tyngdtäcken. Precis som nämnt så sa man på visningen att det är en smaksak om man trivs bäst med bolltäcke (som för övrigt finns i många olika varianter) kedjetäcke eller fibertäcke. Det sistnämnda är mer som ett traditionellt täcke men tyngre. Påminde mig tyngdmässigt lite om mormors gamla täcken och kuddar av annat stoppningsmaterial än vad som används idag.

      Radera
  16. Jättebra beskrivning! Vill bara upplysa om att vi fick låna (till vuxen) via hjälpmedelscentralen och en arbetsterapeut (Uppsala) och det behövdes ingen diagnos eller utredning för detta. Vi får ha det så länge vi vill och kan lämna tillbaka när vi inte behöver det längre. Det skiljer sig från olika landsting, så det är värt att kolla upp för er som inte kan/vill sy själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ni fick ett, har förstått att jag bor på fel ställe av flera insändare men eftersom jag är så nöjd med mitt hemmagjorda kedjetäcke så släpper jag det, tycker bara så,så synd om dom som inte kan det jag fått lära mig på denna sida av Ann. Mitt täcke kostade bara ca 1500:- så det var det värt.

      Radera
  17. Jag tänkte sy ett kedjetäcke till sonen men undrar lite hur breda kanalerna är? Så att inte kedjorna "rör sig" för mycket och liksom lägger sig ojämnt? Eller det kanske inte kan hända...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag sydde på frihand, utan att nåla utan körde bara på, så kanalerna blev olika breda.
      Men genom att kedjan sitter ihop genom en kanal till en annan så blev det inget problem med att kedjorna rör sig för mycket.
      På en höft så kan man säga att för det täcket så är kanalerna ungeför 3 gånger så breda som kedjan eller 1,5-2 tumbredder.
      Jag skulle personligen tro att det är större risk att göra kanalerna för smala, så att det blir svårt att trä i eller ta ur kedjorna
      Lycka till.

      Radera
    2. Tack. Jag hatar att nåla och mäta så jag kör på :)

      Radera
  18. Tack för en bra beskrivning. En fråga (har aldrig sett ett kedjetäcke), skramlar/rasslar det inte när barnet rör sej i sömnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vi har haft hemgjord kedjetäcke och två olika varianter av bolltäcken.
      Eftersom kedjorna separeras från varandra genom att dom ligger i separata kanaler och sedan hindras från att "falla ihop" för mycket genom att man fäster dom som i en loop/cirkel genom att man fäster ihop dom i ändarna så hindras skrammel. Varken jag eller någon annan familjemedlem eller barnet i fråga själv har reagerat på skrammel. vi har aldrig hört skrammel. Tyget i sig som vi har lite vadderat på ena sidan blir också som ett "bolster" som hindrar att kedjorna rör sig och som jag antar även skulle dämpa ev ljud.

      Radera
  19. Hej. Strålande att du lagt ut beskrivning och att det inte verkar ogörligt. Vi är en adhdfamilj rakt av (mormor och hennes syster är de tidigaste jag känner till, men generna kan lika gärna gå tillbaka till Eva) och har dessutom drabbats av flera stora sorger på sistone (barnens farmor, barnens far och min mamma), så alla är oroligare än vanligt, vilket redan det är mycket.
    Jag undrar bara hur breda kanalerna på ditt täcke är.

    Hoppas på svar. Och tackar för beskrivningen.

    /Karin

    SvaraRadera
  20. Och inser nu att du redan svarat på en liknande fråga. Förlåt. Lite typiskt dock att vara otålig, eller hur?
    /Karin

    SvaraRadera
  21. Tänkte dock att det kanske räcker med att sätta tryckknappar i hörnen på kedjetäcket och det vanliga täcket (det som ska värma/ljudisolera/tryckutjämna) så att de är lätta att ta isär till tvätten?

    /Karin lägger sig i igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det kan säkert fungera fint med tryckknappar.
      Jag har inte prövat det själv. Men låter som ett bra förslag.
      Lycka till.

      Radera
  22. Tänk att världen är full av hjältar. Tur att man har adhd och får tips på hur man kan göra sitt eget täcke. Så kan dom fortsätta med sin hittepåverksamhet... på Åland... där man ska ha x antal träffar för att prat täcke...utreda behov...spekulera i om jag uppfyller behovet, få papper m info om sömnhygien... vad det kostar att hyra... kanske 15 e i månaden eller var det i veckan och kanske behöver jag betala det ändå och det kostar 6000 euro och min son borde sova i eget rum. HALLÅ! Jag har afhd... jag har haft en sömnproblematik hela livet. Diagnos 2009 efter egen begäran. Nu ska jag köpa dom där jäkla kedjorna och gå och visa täcket för dom sen. Jag blir så trööööött. Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Tack för dina härliga öppenhjärtiga ord. Ikväll behövde jag dom verkligen.
      Som du vet, i den här världen så förstår inte omvärlden alltid behov och vad dom kan göra för skada.
      Idag va en sån kväll för mig. Min frustration över vårdens inkompetens va på topp och jag planerade att ringa läkaren imorgon och be han slänga legitimationen från cornflakespaketet.
      Men så får man läsa ett då härligt inlägg som ditt. Och genast sitter ett leende där igen.
      Lycka till med att sy. Hoppas det blir jättebra. Och tack.

      Radera
  23. Hej! Funkar det att sy i vågrätt eller blir det fel då? Alltså tänker att det blir så dyrt med så många kedjor om jag ska sy i lodrätt? Ska försöka mig på det här tänkte jag då det som du säger tar väldigt lång tid tills en faktiskt får ett, och jag sover just nu i genomsnitt 4-5 timmar per natt (behöver minst åtta..) så behöver det verkligen. Tack så mycket för instruktionerna iaf, verkligen jättebra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Vad kul att du ska testa att sy.
      Det viktiga är att du fördelar kedjorna hyfsat jämt. Så du får en jämn fördelning sv tyngden mot kroppen.
      Det borde gå utmärkt att sy på andra ledden rent funktionsmässigt. Dock är jag tveksam till om det blir billigare.
      En del mår bra av att ha ett mindre täcke bara över kroppen ( om man vill göra ett mindre täcke) och låta benen vara fria. Det är olika vilket behov man har.
      Lycka till

      Radera
    2. Nä, det blir väl i och för sig exakt samma pris nu när jag tänker på det... Ungefär hur långt gjorde du mellan dina streck? Jag vill att mitt ska väga ungefär 8 kilo och när jag räknar på det innebär det typ att det blir 10 cm mellan strecken.. och det kanske blir lite väl löst? Fast om en syr fler streck men bara trär igenom vissa kanske? Hmm... Önskar att jag hade varit mer aktiv på syslöjden just nu hehe

      Radera
    3. Så länge sedan jag sydde täcket så minns tyvärr inte exakt hur brett jag gjorde. Inte omöjligt att jag skrivit det i något av alla svar ovan.
      Om man ska ha bredare emellan så skulle jag ändå sy lite rader emellan för att få lite styrsel i täcket och kanske kunna lägga till fler kedjor senare om jag hade önskat. Man kan ju sy täcket med massor av hällor/ rader och fylla på med kedjor o pröva sig fram vad man är bekväm med.
      Du får övningssy lite på någon gammal tygtrasa först så löser det sig varteftersom.

      Radera
  24. Hej. Nu har jag äntligen sytt klart kedjetäcket till min lilla flicka. Projektet avstannade några gånger. Först var de pyttesmå karbinhakarna slut på paracordshop, sen drog jag mig (med viss rätt - jag sydde täcke i fullstorlek, och två hopnålade lakan är inte en dröm att hantera, för det är en förfärlig massa tyg som ska navigeras fram och tillbaka genom symaskinen) för att börja sy, mätte och räknade på kanalantal och bredder länge och väl innan jag vågade börja (och så blev det ändå en kanal "för lite" för jag sydde inte så exakt med min quiltlinjal som jag hade velat) och sen skulle kedjorna skulle träs i (det var ett litet h-e innan fan for i mig och jag slaktade en kemtvättsgalge och gjorde en lååång krok av).
    Nu premiärligger hon täcket, snorig och rosslig som hon är nu i vabruari, och dessförinnan provade hennes storasyster täcket. Allt verkar frid och fröjd - förutom att även stora flickan vill ha ett... Gah!

    SvaraRadera
  25. För er som funderar på att sy i fullstorlek med lodräta kanaler som jag gjorde: kedjorna från Biltema är ca 3 m. Jag behövde längder om 4 m. Dvs jag delade några kedjor i tre delar och satte ihop med 3 m-längder till 4 m-längder med de fantastiska pyttesmå karbinhakarna från Paracordshop. Gick strålande med en lång avbitartång från Clas Ohlson.

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Började läsa här för jag funderat på att sy eget täcke, eller rättare sagt förbättra det som vi har fått från hjälpmedelscentralen.
    Märkte när jag hade läst en bit in i din text så upptäckte jag ett "fel" eller en sanning med modifikation.
    Jag bor i Kronobergs län och här kan man få tyngdtäcke utan någon diagnos. Min ena dotter ska få ett snart och hon har ingen diagnos, på pappret iaf.
    Hennes bror har diagnos och syster ska utredas men hon har klarat sig bra med de anpassningar som vi har gjort för övriga familjemedlemmar förutom med just sömnen.
    Så om det går att ändra texten så skriv in det att man kan kontakta Hjälpmedcentralen och motivera behovet så bör man kunna få ett tyngdtäcke föreskrivet åt sig eller sitt barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad roligt att höra att du fått ett tyngdtäcke utan diagnos. Det är då sannerligen inte det lättaste.
      Du får tänka på att detta är ett inlägg skrivit för 4 år sedan och att det är skrivit främst utifrån Stockholm.
      Jag är jätteglad för er skull att ni har fått tyngdtäcke. Men jag tror inte jag ska ändra inlägg. För mycket kommer hända i framtiden också. Och börjar jag ändra flera år gamla inlägg så blir jag ju tvungen att fortsätta med det även framtiden. Och vem vet hur det ser ut då.
      Jag vill nog kunna släppa ett inlägg utifrån när jag skrivit det och gå vidare.
      Men det är jättebra att det ändå kommer fram. kanske blir det ett nytt inlägg i ämnet, då ska jag absolut tänka på det. och sedan står det ju nu i kommentarerna.
      lycka till i fortsättningen/ Ann

      Radera
  27. Måste testa detta till min son som efter 2 eldsvådor på vinden inte sover speciellt bra.
    Det får bli ett i vuxenstl men förstår inte riktigt på vilket håll kedjorna ska gå. Uppifrån o ner eller sida till sida?
    TACK underbara ni alla som delar med er av era erfarenheter här som gör att jag kommer att sy ett o inte "vänta" på något som kanske inte ens kommer..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen tror jag inte det spelar någon roll om du låter kedjorna gå på längden eller tvären. Gör det som du känner blir lättast o sy utifrån de mått du vill ha o de kedjor du har. Det är viktigare att det blir jämt fördelat. Lycka till

      Radera
    2. Tack snälla för snabbt svar. Detta blir definitivt helgens projekt här hemma.

      Radera