tisdag 3 november 2009

Fler mer rädda?

Dagens aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6056197.ab

Fler och fler artiklar dyker upp där det hävdas att folk inte vågar vaccinera sig. Kan det verkligen vara så att man är så rädd för en vaccination. Och i så fall. VAD exakt är man rädd för?

Visst det finns dom där en på miljonen fallen som haft extrem otur och fått en påverkan utöver det vanliga. Men det är ju i så fall betydligt större risk med rökning, alkohol, mediciner, bilkörning, åka tåg, flyga etc.

Men jag har hitills inte sett några skrämselpropaganda artiklar om att folk inte längre vågar röka, dricka alkohol, äta mediciner, köra bil, åka tåg eller flyga.

Jag har själv valt att vaccinera mig. Risken för biverkningar är ju betydligt mindre än att smittas av flunsan och biverkningarna i sig är ju mildare än själva flunsan.

jag har även låtit vaccinera mina barn 4 och 6 år gammla. varav den yngste är en liten infektionskänslig typ, ett öronbarn som verkar suga åt sig infektioner som en liten svamp.

hitills har det värsta symptomet för barnen varit att det ena barnet uppger att det är lite ömmt på armen, vid insticksstället.

för mig var det att jag var lite yrslig första dagen. Och då befinner jag tydligen mig i det värsta spannet. dvs 20-30 åringar som enligt statestik tydligen skall drabbas värst.

Så nu undrar jag, om det nu är så att folk är så rädda. vad är dom då rädda för? Och är det verkligen en befogad rädsla eller en i högsta grad mediaframkallad rädsla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar