söndag 15 maj 2011

Philadelfiatårta

Jag hade som traditionen bjuder med mig min Frysna Philadelfiatårta. Personlig favorit, den är så lätt och god.
Som utlovat så slänger jag upp receptet.
Den är verkligen superlätt att göra, men det blir lite disk.
Man kan ju göra varianter på denna tårta, själv brukar jag börja med att hälla lite av bärsåsen i formen o ställa i frysen en timme innan för att få ett snyggt bärlock, men det går lika bra utan och är helt valfritt.



PHILADELFIATÅRTA

Du behöver
* Form med löstagbara kanter (jag brukar sätta bakplåtspapper i botten)
* 3bunkar
* Elvisp

* 3dl vispgrädde
* 2tsk vaniljsocker
* 3ägg
* 2dl socker
* 1 ask philadelfiaost (200g)
* Digestivekex
* Valfria bär (jag tar alltid jordgubbar, men det funkar med andra)

Gör såhär:

Bunke 1: Vispa grädde och vaniljsocker
Bunke 2: Vispa äggulor och socker hårt, blanda sen i philadelfiaosten
Bunke 3: Vispa äggvitorna till hård maräng.

Vänd sedan försiktigt ihop innehållet i de tre bunkarna med en slickepott så du behåller fluffigheten.
Sedan varvar man smeten i formen med 1-2 lager med krossade digestivekex efter smak (jag brukar köra ett lager i mitten och ibland ett i botten)
In i frysen och låt frysa ordentligt, helst över natten.

Bärsåsen är om möjligt ännu enklare = Valfria bär ner i mixern, tycker man det inte är sött nog så blandar man i floursocker efter smak.

Ta fram tårtan en liten stund före servering så att den får tina till lite. Njut sedan. MUMS!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar