torsdag 30 juni 2011

Katten en sjuk räv?

Konstaterade idag att jag gått upp 2kg på 2 dar. mycket vätska hoppas jag. Benen börjar mot kvällen kännas än stummare. Ställer mig på vågen igen. Ytterligare ett kilo upp bara på några timmar.
inser att bäckensmärtor och sammandragningar till trots. jag måste sträcka lite på benen och röra på mig ändå. Så på med en tröja och byxor. Och nu en sval kväll så tar jag en liten promenad. Går rakt bortåt till höger mot den lite större lekplatsen med rutchkana. Ser hur tre katter sitter där. Jaha, det är här dom håller till. Men det va katten vad den ena var stor. Kommer närmre, tänker nästan gå förbi precis brevid dom när jag i ögonvrån ser den stora och inser. Nä... det där är ingen katt, det är ju... en räv???
Befinner mig kanske 2 meter från den. Den sitter bara där och tittar på mig.
Stannaar och tänker. den är FÖR tam, för van vid människor, tittar noga, jo det är en RÄV.
En ung räv, mager, vänster öga lite smalare än höger, den ser inte riktigt kry ut.
Den grå och den svarta katten sitter i närheten och tittar på räven och räven i sin tur tittar på mig, tittar lite på katterna och så på mig igen. Den verkar tycka ändå att jag verkar intressant, lyssnar och tar några steg än närmre mot mig. Jag funderar på att backa. En sjuk räv vill jag inte ha vid mig, hur ung och harmlös den än ser ut.
Den börjar gäspa lite, och minns jag inte helt galet så är djur som gäspar inte sådär riktigt på sitt bästa humör.
Vill inte heller skrämma den, Så står ändå kvar. Tittar och småpratar lite för att se hur den reagerar. Nästan ingen rekation alls, den bara lyssnar och tittar. Friska rävar kommer inte fram till människor, inte vad jag lärt mig i allafall.
Den grå katten börjar bli mer intresserad av räven och går emot den, kanske en halvmeter ifrån den, så gör den grå katten en lite för snabb rörelse, räven blir rädd och hoppar undan lite halvhjärtat och smiter sen bakom kullen. Jag går vidare. Ser att lekparken med rutchkanan och gungorna är fullkomligt full av kattskit. Hit kommer INTE mina barn få gå och leka något mer. Kattskit överallt så det är riktigt äckligt åt det. Och med en räv som umgås med katterna som stryker därrunt. En räv som inte ser så frisk ut. Var det inte just fullt i tidningarna med massa varningar och rävar och någon masksjukdom? Hua, barn, klappa inte katterna heller, det där vill vi INTE ha hem till oss tack. Påminner mig själv om att slänga ut ogräsmedlet i trädgården i morgon så vi kan ta bort landet som grannskapets katter verkar tro är deras personliga latrin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar