måndag 6 juni 2011

rätt krut på fel plats

Ibland kan man bli heligt förbannad.
Ingen har väl missat debatten om fattiga barnen som drivs hårt av tidningarna nu.
Först tänkte jag. JÄTTEBRA! fattiga barn i sverige rimmar illa, det skall vi mota.
Sen börjar man ser artiklarna. Och då väcks ilskan. Om och om igen så kommer artiklar om barn som inte kan åka på semester, tonåringar som inte har senaste mobilerna, rätt kläder eller som inte kan äta på lunchrestaurang när kompisarna inte vill äta maten i skolan.
Hela jag morrar. Jättebra att debatera fattiga barn, men det är INTE fattigt för att man inte åker på semester. Det är som ett hån mot dom som verkligen är fattiga. Dom som inte har råd med livets nödvändiga.
Här är ett exempel i mängden.
Mina barn är för övrigt också sånna här "stackars" barn som får vara hemma i sommar, precis som förra sommaren och sommaren innan dess.... Fattiga, nä, lyckliga som kan njuta hela långa sommaren av skol och dagisledigt. Få leka med kompisar, ta sovmorgon, bada, cykla, leka leka leka. det kan man göra helt utan att åka utomlands. Just på sommaren vill jag hellre vara hemma och njuta den svenska sommaren och inte förspilla den genom att åka till något ännu varmare land. Semester är inte VAR man är, utan HUR man förvaltar den och VAD man gör med den. Semester är inte = åka bort. Inte i min bok i allafall.
Och fattiga, jag funderar på att snart skicka tidningarna en ordbok så kan dom slå upp ordets betydelse.
Alternativt skicka dom en enkel biljett till ett härbärge.

Har du någon gång suttit med en patient som mitt i smällkalla 15 minusgradiga vintern kommit in i sandaler och somamrjacka fodrad med gamla tidningar. Har du någon gång mött en person som inte kan läsa och sköta sin egen ekonomi trots socialbidrag eftersom vederbörande inte har råd med glasögon. Har du någon gång stått en sen vinternatt och letat efter strumpor och jacka åt någon som kommit in i linne och mjukisbyxor i blå skoplastskydd. Har du ringt socjournen dag, kväll natt och försökt ordna en sängplats för att någon skall slippa sova i en trappuppgång eller åka tunnelbana hela natten?
JAG HAR!!! jag har sett så mycket skit och så mycket elände. och då har jag ändå bara sett toppen på ett isberg. Att då  läsa om hur någon är fattig som inte har råd att åka på semester. Det är ett hån. Det är rätt debatt, men krutet ligger helt fel. Tyvärr, det gör mig bara arg och ledsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar