fredag 22 juli 2011

Migrän

Men vad är det här för dumheter???
När jag var yngre hade jag en HEMSK!!!!!! migrän. Den där som började som en liten synblurrfläck som flimmrade, som växte till en cirkel framför ena ögat under ca 20-30 minuters tid. När cirklen vart så stor att den "försvann" ut ur synfältet bort på baksidan av ögat så brukade jag få som ett blodtryckfall och svimma av för att vakna med den hemskaste huvudvärk ni kan tänka er bakom andra ögat. Må illa kräkas och tycka livet var helt allmänt skit. Låg då i ett helt mörkt tyst rum fullproppad med smärtstillande och tyckte det blixtrade i huvudet om jag så mycket som andades fel.
Efter att jag slutade med p-piller och allt vad hormonpreparat hette så blev det snabbt bättre. På kuppen fick vi dottern också som bonus :-)
Men sen den dagen så har jag knappt haft migrän alls. Och när jag väl haft migränliknande attacker så har det inte alls varit på samma avgrundsdjupa hemska nivå. Det är alltså 8 år sedan jag haft Riktig migrän.
Tills nu. Nu under graviditeten hade jag ett anfall för ett par veckor sedan. Och nu idag vaknar jag helt däckad. Har sovit mig igenom det, eller mer troligen, jag har väl tuppat av som jag brukar och sen kommit ner långt nog för att däcka igenom den värsta fasen, men känner så väl igen symtomen nu efteråt med illamåendet och den där ensidiga huvudvärken som brukar komma efter ett par timmar. Den huvudvärken där man fortfarande är på en nivå där man inte vill röra sig för fort och råkar man göra det så vill man ta en sked o gröpa ur ögat som känns som om det bränner.
Vad är det här för dumheter, skall jag få tillbaka min migrän nu? vill verkligen inte. Den får gärna stanna borta permanent tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar