tisdag 29 november 2011

Tåg för hela slanten

Sonen 6 år är en liten speciell kille. Leksaker för honom är ganska jobbigt. Det kan vara nystädat och han älskar det, man ser i hans ögon och hela kroppsspråk hru han blir lugn och njuter av att ha ordning, 5 minuter senare ser det ut som en bomb briserat. Det bara händer och det är på den nivån att man inte kan gå in i hans rum, inte stänga dörren, får försöka titta vart man sätter ner fötterna för att ens gå från punkt a till b. Känns som om rummet och leksakerna bara blir en belastning för honom.


Och då har han ändå ett genomtänkt rum med bra enkel förvaring och öppen lekyta. Vi har verkligen tänkt på att få det enkelt för hans skull då han får jättejobbigt när det är rörigt.

Igår så var någon slaggs gräns nådd och jag körde stora pedagogiska lirkande samtalet om vad han gillar i sitt rum vilka är favoritleksakerna, är det så att dom andra leksakerna stör och är ivägen för dom bästa leksakerna, hur gör man så att dom bästa leksakerna får den bästa platsen osv... ni hajjar vart jag ville komma. Och det föll i god jord. Jag visste ju redan om att sonen leker i princip med EN ENDA sak, och det är hans högt älskade tågbana. Allt som är tåg är bra, han bygger och leker enormt och älskar verkligen tågsakerna.

Så med stor iver plockades det fram en stor sopsäck och en blå ikeakasse som den lille 6åringen fyllde med bilar, utklädningskläder, verktyg osv... ALLT ville han få bort och BARA ha tågsaker i alla lådor. Bra känner jag, det blir så mycket lugnare och lättare för honom då. Men nu undrar jag. Han har ju vanliga trä varianten BRIO tågrälls. Finns det bra roliga saker mer att köpa till. inte massa småtjaffs, utan regäla bra tågsaker.

Jag har redan tänkt i banorna hitta påslakan och kudde med tågmotiv, och jag vet om att det eventuellt finns en gardin på g från ett kärt håll. Men vad mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar