tisdag 31 januari 2012

1 månad LCHF

Ja en annan är ju lite veckovild här hemma och lyckades ju gissa att det va den 1a idag och hoppade upp på vågen för att konstatera vikt 73.0.
Det innebär att 30 dagar av LCHF kost har gett ett minus på 4,4kg. rätt ok kan jag tycka. det är 1,1 kg i veckan som bara runnit av genom att förändra kosten. Inte äta mindre, inte träna, bara äta annorlunda.
Dagen till ära så har jag även gjort ett nytt bröd. Nu efter eget huvud. Man kan säga att det är som en korsning mellan Oopsie och Lembas. Mycket gott, särskilt nybakt och varmt.
Här kommer receptet.

* Vispa 3 äggvitor med en nypa salt till fluffig maräng.
* I bunke nr 2: 3 äggulor, 2msk psyliummjöl, 1dl nötmjöl, 4msk grädde, 2tsk bakpulver, 1 finhackad mozarella, 0,5dl riven ost. Vispa ihop med elvisp, blir ganska fast.
* Blanda ihop innehållet i de två bunkarna, lite trixit, men det går med en sked.
* Klicka ut på bakplåtspapper. Tips, doppa fingrarna i vatten så kan man lätt trycka ut degen till hamburgerstora bröd 1,5-2cm tjocka. Blir 6st.
* In i ugnen, 200grader i ca 15 min. ytan skall vara gyllenbrun. Blir som ett luftigt lembasbröd, mycket mer brödlikt än både lembas och oopsie. Regält mättande.

Även tidningarna skriver om LCHF.
Och jag sällar mig till skaran som hyllar LCHF. Det funkar! och det är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar