fredag 13 januari 2012

LCHF´ar

Nytt år, ny vikt hoppas jag.
Oki, jag erkänner. Min vikt är inte vad den borde vara. Men det ämnar jag ta tag i. Jag började detta år med att införa en sockerfri månad.
den 1a Januari vägde jag 77,4kg
vilket är 7,4  kg för mycket för mig.
Jag vill väga max 70kg. då e jag nöjd. Det är en bra vikt för mig.
Men hur skall man då målet beach 2012?
För mig har LCHF fungerat tidigare. Och det rimmar ju bra med den sockerfria varianten som nu införts för mig.
Eftersom jag också tillhör anonyma vågmissbrukare så har jag även infört vägningsförbud för mig själv. Bara den 1a varje månad får jag väga mig.
Så just nu kör jag LCHF och hoppas på resultat. Igår bakade jag Oopsies för första gången. Ett LCHF bröd utan kolhydrater. Måste ju faktistk påstå att även om det var superluftigt och mjukt så var det tämligen smaklöst. Så jag behöver komma på hur man kryddar det.
och för er som inte är bekanta med LCHF, kommer här snabbgenomgången.

LCHF står för Low Carb High Fat.
Och det e verkligen så enkelt, inget räknande, inget vägande. utan bara så enkelt att ät hur mycket du vill så länge du äter fett och inte socker/kolhydrater.

Ät så mycket du vill: Kött och fisk i alla former, ägg, smör, fett, ostar, feta såser, grönsaker som växt ovan jord.

Ät med måtta: Nötter, bär, feta mejeriprodukter.

Ät ibland: Frukt, mörk choklad, vin.

Låt bli: Socker, pasta, ris, vitt bröd, potatis, majs.

Det är egentligen ganska enkelt. Låt bli alla konstgjorda produkter, håll er borta från onödiga tillsattser, socker, spannmålsprodukter och allt som innehåller kolhydrater i mängder.

Men vad skall jag äta då ? Här är exempel på vad jag själv äter.

Frukost: Bacon och stekt ägg. Kokt ägg på oopsie. Te. Mjölk. Turkisk yoghurt med solrosfrön, pumpafrön, linfrön och hallon. En bit brieost. Ost med smör på som man rullar ihop. Gårdagens rester. Julskinkan slank ner gott i början. Oopsie med philadelphiaost.

Lunch/Middag: Zukingratäng med parmesanost till grillad kyckling. Ugnsbakad lax med färskostfyllning på grönsaksbädd. Omelette. Kött bearneisesås och blomkålsmos (godare än potatismos, man kokar kort o gått blomkål i grädde och mosar).  Ja egentligen helt vanlig mat. men när resten av familjen tar potatis, ris, pasta så byter jag ut det mot mer grönsaker och extra mycket fet sås.

Mellanmål/kvällsmål: Oopsie med ost eller smör, ägg, nötter, grönsaksallad. te. babybell ostar. turkisk yoghurt med frömix, hallon med vispad grädde. blåbär.

Låter det för lätt för att vara sant. Ja vi får väl se den 1a februari vad vågen säger. Mumsar vidare på min brieost här och hoppas att vågen är snäll :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar