fredag 20 januari 2012

Lembasbröd

När man äter enligt LCHF så finns det några no-non. Ett av dom största är bröd. För alla bröd i butik innehåller massor av kolhydrater. Därför får man vara lite uppfinningsrik och baka sitt egna bröd. Idag testar jag Lembasbröd. Och som vanligt när jag hittar ett recept så kan jag inte låta bli att göra om det lite.
Såhär blir mina Lembasbröd.

• knäck tre ägg i en bunke.
• lägg i tre matskedar Philadelphiaost.
• lägg till ett kryddmått salt
• lägg i två matskedar psyliummjöl
• lägg i tre dl riven ost
• riv ner 0,5 dl parmesanost och rör samman alltihop.
• tillsätt sedan 2,5 dl nötmjöl.
Jag har gjort eget som består av kokos mandel och hasselnöt som är mald, men man kan lika gärna köpa färdigt mandelmjöl. Det är en smaksak.
Smeten blir rätt fast och kan med sked läggas på plåt och bakas ut som scones, dvs ungefär som en hamburgare. Jag fick 6 st bröd.
225 grader i ca 11min.
Kan dekoreras innan man skickar in dom i ugnen med frön ( sesam, pumpa, solros).

Dom här var det definitivt mer smak i. Mycket godare än oopsies

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar