fredag 20 juli 2012

Olagligt?

Det här ämnet har jag skrivit om tidigare.
Se här
Hur det kan tillåtas att små pojkar stympas är för mig ofattbart. Och att man gör det under ursäkten... religionsfrihet... Frihet, för vem? Inte för den lille pojken i allafall.
Och tittar man i svensk författningssamling lag 2001:499 så ser jag inte hur man kan tillåta detta ingrepp. Små barn som inte ens kan tala kan ju knappast ge sitt samtycke. Ett ingrepp av denna art som inte går att återställa borde vara olagligt för minderåriga att genomgå.
Dagens nyheter skriver idag om att Fem landsting erbjuder inte manlig omskärelse
Man skulle kunna tro att det vara 5  modiga landsting som vågar tolka och följa lagen. Men istället så kommer usla ursäkter om ekonomi. Och dom som genomför det hävdar att det är för att inte små pojkar skall stympas hemma på köksborden. Ursäkta, vad är det för ursäkt? Det finns mycket som är olagligt som vi inte vill att folk gör hemma på köksborden, knarkar, tvättar svarta pengar, stympar flickbebisar, begår skattebrott etc... men skall vi då börja hjälpa till med det också?
Nä det argumentet håller inte. Antingen accepterar vi stympning av små bebisar eller inte.
Jag vet vart jag står i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar