onsdag 15 augusti 2012

Internationell shopping

Jag fachineras lite av leveranstider. Hur det kan ta veckor att beställa något inom Sverige men bara någon dag när man beställer från ett annat land.
Som nu. Jag la beställningen sent på måndag kväll, vi talar efter 22. Dagen efter, redan på tisdagen kl 15.51 så har dom producerat min vara och även skickat den och jag får medelande om att den befinner sig på Heatrow Airport London. Under natten har den även transporterats via Tyskland där den mellanlandat och bytt flyg för att anlända till Arlanda där den var klar och skickades ut ungefär kl 8 i morse.
Och nu ringde dom och berätta att dom kommer med paketet. tjoho. snabb service. Känns som det  är en extremt snabb leverans som jag knappast kan beklaga mig över.Det tog således 40 timmar och 20 minuter från det att jag la beställningen tills att jag fick varan.  Annat är det om man försöker beställa från vilket random bolag som helst i Sverige och ofta får vänta både 1 och 2 veckor.
Varför fortsätter man då egentligen att beställa från den svenska marknaden när den internationella har så mycket mer att erbjuda? Större utbud, Lägre priser och snabbare leverans. Visst en del hävdar då att man vet inte vad man får, men ärligt, vet man det om man beställer från ett företag i Sverige? Vill man klämma o känna på varan är internetshopping inte det man skall börja med.
Och krångligt med betalning, nä det är kort, paypal och faktura precis som i sverige.
Nähä men returer då? Nä jag har inte stött på patrull där heller. Bytte nyligen En BH som var för liten som va beställd från London. Och det va inte krångligare än att skicka dom ett mail och be dom reservera den bh´n jag ville ha i utbyte. Det fick jag svar på och bekräftat på 5 min en sen kväll, långt efter svenska butikers öppettider. Klistra på returfraktsedel och lägga på lådan och inom ett par dar så hade jag min nya bh i brevlådan.
Marknaden är enorm och det är ofta roligare att få något som inte alla andra har en likadan av.
Genom åren har rätt mycket olika produkter inhandlats i olika länder.
-Barnvagn
-Brudklänning och underkjol
-Väskor (har ni ens kunnat undgå det?)
-Underkläder
-Smycken
-Fotofilten som kommer i morgon
-Laseretsade mam nappar
-Anne Geddes dockan till dottern
-Vägg Wallies till sonen
-Tygblöjjor till minstingen
-Akvarium, ytterfilter
-Växt, pincett, sax
-Flygresor
Allt från Tyskland, England, Usa, Asien, Israel mfl är länder som jag gärna handlar i. För det mesta går det bra att använda sig av Engelska, men google translate och lite humm om olika språk gör att man kan klara sig även om en sida är helt på tyska.
Man lär sig med åren och köpen vad man skall tänka på.
Leveranspriserna kan ju ibland va lite högre, särskilt från Asien då dom gärna lägger på lite extra på leveranskostnaden för att kompenser det låga  priset dom har på varan. Men den kostnaden har man ändå igen då prisskillnaden är så pass stor för det mesta.
För nybörjaren är Ebay en guldgruva, ett konto där, ett paypal konto och man kan känna sig säker och är igång.
Sedan finns det dom som har invändningar mot att dom handlar aaaaaldrig från det landet för att.... Särskilt Asien brukar nämnas här, många anser att dom har så oskäligt lågalöner i Asien och man vill inte gynna det.
Ta då en titt i era garderober hemma eller under vilken random pryl som helst i hemmet. Jag vågar hävda att 90% står det Made in china under/i.
Vad tror ni då att tillverkaren får betalt när  stora kedjor köper stora kvantiteter?
Sedan har dessa tillverkare möjlighet att även sälja direkt till kund och då själva sätta sitt pris.
Många många många är dessa fabriker i china som gör så, och jag vågar mig återigen på att påstå att dom troligen får bättre betalt och får behålla större delen av pengarna när dom säljer enskilda varor direkt till kund än när dom säljer massproducerat till stora företag.
Så jag ser mest fördelar med att internetshoppa, det är roligt, man spar mycket tid och för det mesta en del pengar. Så länge man inte får för sig att göra bägge, både handla på nätet och irl :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar