fredag 11 oktober 2013

Sakta men säkert bättre...

Jag vågar knappt ens viska fram det, men sakta sakta så börjar jag känna effekt av medicinen. Nu har jag inte ont 24h om dygnet. Jag sover fortfarande rätt illa, men jag får mellan varven en liten sänkning i smärtan, smärtan är då på en nivå där jag fungerar bättre i allafall en liten stund. Så det verkar gå åt rätt håll, även om det mellan dom små pauserna faktiskt känns rätt överdjävligt och gör mig rätt trött.
Men peppar peppar... bara o fortsätta.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kan du inte berätta lite mer ingående hur du gick tillväga för att börja arbetet som sjuksköterska i Norge. Hur bestämde du dig för vilket bemaningsföretag, lön, boende,resor ect. Hur tar man första steget?
    Hälsningar
    /Nyfiken kanske snart arbetande ssk i Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hur du gick tillväga för att börja arbetet som sjuksköterska i Norge?
      -Jag började med att ordna de norska legitimationerna och sökte sedan igenom bemanningsföretag och kollade runt med personer i min närhet som hade erfarenhet av att arbeta i Norge.


      Hur bestämde du dig för vilket bemaningsföretag
      -Det finns mängder av olika bolag. I grund o botten betalar de flesta för boende och resa. Sedan skiljer det sig lite i lön och lite av hur högt upp på "listan" de befinner sig. Det är nämmligen upphandlat vilka bolag sjukhusen får använda sig, och det finns en lista som anger hur högt upp olika bolag kommer. HÖgt upp = ofta lägre lön, men mer jobb. Längre ner högre lön men färre arbeten (kort fattat).
      Alla bolag kommer du hitta både positivt och negativt om. Så det gäller egentligen bara att hitta ett att börja med, man får pröva sig runt lite.

      lön,
      -Lönen är betydligt bättre än i Sverige. framförallt ob ersättningarna. Flera bolag går efter grundtarifferna som finns i Norge.
      Beroende på hur många års erfarenhet man har så får man olika lön (och här räknas all arbetserfarenhete in). om man har 10 års arbetslivserfarenhet så är grundtariffen 216Nok/h.
      Ob kväll/natt är ofta 70 och helgtillägget 40nok/h.

      boende,resor ect.
      -För det mesta betalar bemanningsföretaget detta och bokar både flyg och boende.

      Hur tar man första steget?
      -Det har du nog redan gjort om du funderar på att arbeta i Norge. Sedan är det"bara" legitimationen, bestämma sig för om man vill arbeta genom bemanning eller gå själv. Finns för och nackdelar med bägge.
      /lycka till

      Radera
  2. Visst kan jag det. Det finns ju en hel del att berätta. Men jag börjar med att svara på dina frågor.

    SvaraRadera