tisdag 1 april 2014

Glutenfria Ostscones

Ghat tham vad goa dom va :) Strykande åtgång. Och när jag ändå var i farten kunde jag inte låta bli o svänga ihop lite blåbärssylt till. Här kommer receptet.

Först dom torra ingredienserna

Ta ett 5dl mått, lägg i.
2 msk potatismjöl
1 msk fiberhusk eller psyllium
3 msk bovetemjöl
fyll upp med rismjöl till 5dl.

lägg sedan till
0,5 tsk salt
2 msk socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk ekologiskt äkta vaniljpulver

Till din blandade torra mjölmix så tillsätter du nu.
100 g smör
1,5-2 dl turkisk yoghurt
1 stor näve riven mild ost

Rör ihop ordentligt, gräv ner händerna ordentligt och krama ihop, tillsätt lite vatten i taget tills du får en deg som påminner i konsistens om lite tjockare bulldeg eller playdoulera

Jag skopade upp och fördelade den här degen i 9st stora muffinsformar, plattade till en hel del så det blev ca 3cm tjocka kakor som va ca 8-10cm i diameter. penslade med ägg och strödde på skalade sesamfrön.

In mitt i ugnen på 225grader i 15 min så dom blev gyllenbruna.
Avnjutes fördelaktigt med smör, blåbärssylt, mandelsmör, ost, marmelad.... mmm mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar