fredag 9 maj 2014

Försäkringskassans lotteri...

Jag försökte anmäla ny inkomst och årsarbetstid. Att jag och arbetsgivaren har räknat lite olika på Ob och så må väl vara. Men vilken årsarbetstid jag har kan man ju tycka borde vara rätt enkelt. Men se icke då.
Tilläggas bör att detta ärenden lämnade jag in i början av mars, dvs 2 månader sedan.
Jag skickade då in underlag från min arbetsgivare som sa att jag har en Tjänstetid som omfattar si och så många timmar. Sen gjorde jag misstaget när jag räknade och fick en felaktig årsarbetstid. Men jag ringde försäkringskassan och informerade om min tabbe och vad årsarbetstiden måste vara och inget annat.
Försäkringskassan begär sedan in uppgifter från min arbetsgivare som då anger att jag har en veckoarbetstid på samma antal timmar som jag angettoch gör sedan samma tabbe (uppenbarligen passar vi ihop) och räknar ut min årsarbetstid till en felaktig summa som skulle motsvara att jag i så fall arbetar 56v/ år. Och visserligen behöver vi Barnmorskor arbeta en del extra. Men att lägga in 4 extra veckor på året tyckte jag va lite väl kreativt.
Så jag ringde upp Försäkringskassan som till fullo höll med om att 52 veckor räckte gott och väl och att både mitt och arbetsgivarens underlag faktiskt säger att min årsarbetstid är samma.
Här trodde jag det va klart. Men icke då....
Idag får jag sms om nya uppgifter i mitt ärende, loggar in. Och nu har dom registrerat en helt ny tid på försäkringskassan som tycks ligga någonstans mitt emellan faktiska och arbetsgivarens felräkning.
Jahapp. Ringer igen. och efter 30 min i samtal så kan dom mycket väl se att både mitt och arbetsgivarens underlag stämmer. Men nu har FK istället gjort så att dom tagit ett helt eget beslut om en årsarbetstid på mig, på en tid som dom inte ens vet vart den kommer ifrån. Och eftersom dom redan tagit ett beslut så kunde dom tydligen inte ändra det. Utan nu startar dom ett helt nytt ärende och börjar om från början och funderar på att begära in nya handlinar från både mig och arbetsgivaren....
Hå-hå-ja-ja... det skall vara lätt att vabba en dag eller två...
Så jag kan nog glatt räkna med ett par månader till i handläggningstid innan dom faktiskt kommer fram till hur mycket jag jobbar. Och när dom väl sedan kommit fram till hur mycket jag jobbar, ja då är det väl dags att börja fundera på vad jag tjänar och om min vab dag blir godkännd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar