tisdag 20 maj 2014

Glutenfri rabarberpaj

Det är något lite lantligt romantiskt över att baka paj som jag älskar.
Pajer går för övrigt inte att baka nyttigt o skall inte heller vara nyttigt. Inga illusioner. Pajer är nyttigt för själen, inte kroppen. 
Min paj är dock både Gluten o Laktosfri ( går lätt att göra helt mjölkfri).
Knaprig smulig botten av havre kokos mandel och ris med en härligt sött kolaaktigt överdrag med äkta vanilj och ingefära
RECEPT

Botten gör jag på "en höft"
Till dessa pajer använde jag
Ca: 125g laktosfritt smör (använd mjölkfritt om ni vill)
2 regäla grabbanävar med havregryn
1 stor näve socker
1 näve mandelmjöl
1 näve kokosmjöl
1 näve rismjöl
Knåda ihop till en grynig lite småklibbig smuldeg. tycker ni att det är för kladdigt så i med lite mer av mjölsorterna efter smak.
Smula ut i pajformarna, räcker med 1-2cm botten, smaksak hur tjockt man gillar.
Jag gillar att bränna av och få smuldegen lite knaprig. dvs in i ugnen ett par minuter så att degen torkar till och blir lite lätt bakad innan man kommer till att lägga på fyllningen.

Själv väljer jag rabareber som jag förvällt någon minut.
Sen kommer det "gottiga"

Ca: 75g smör
en näve socker
Honung, jag brukar ha runt 3 matskedar.
tillsätt 1kryddmått äkta vaniljpulver (inte den vita vidriga utan den bruna äkta ekologiska)
och mald ingefära efter smak, även här ca 1 kryddmått.
Koka ihop till en seg härlig massa. Vill man ha fylligare och mer kolaaktig smak så tillsätter man även grädde.
När det blivit lite segt så ta en sked och ringla över pajen tills det mesta är täckt i ett tunnt lager.

In mitt i ugnen på 175grader. för bägge pajerna samtidigt tog det 45 min (kortare om man redan förbakad pajbotten)

Avnjutes självklart med en god vaniljsås eller vaniljglass. Även här, fundera om om ni vill ha mjölk/glutenfri, vaniljsås e ju annars lätt o göra själv.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera