fredag 29 augusti 2014

Hälsokur mot allt?

Idag har varit en innehållsrik dag.
Började med ett utvecklingssamtal för minstingen (vad nu poängen är att ha ett samtal efter 2 veckor och tro att man lärt känna barnet i fråga?).  I min mening så ser jag hellre att personalen ger min son en extra kram eller läser en extra bok istället för att ha möten och dokumentera.
Sen blev det gudomligt god glass igen från Gelato Scarfo, den här gången Blåbär, Choklad och Vit choklad passionsfrukt, slörp.
Men tro inte att dagen tar ända där. hämta barn både här o där och sedan vidare ut på landet för en tur i svampskogen. Men den här gången stog vare sig Karl-Johan eller Herr Kantarell på menyn. Den här gången var jag nyfiken på något lite ovanligare. Nämligen Chaga eller som den också kallas Sprängticka.
En intressant svamp som efter att ha parasiterat i 15-20-30 år spränger sig igenom björkens stam och då sägs vara just sprängfylld med nyttigheter och i princip kunna bota allt och lite till.
Vem man skall tro på och vad man kanske inte skall tro på låter jag vara helt osagt, men denna svampen har en lång historia i örthistorien bland medcinmän och är i allafall så pass välbeprövad att jag inte tror att jag far illa av en kopp te på den. Skall bli intressant att testa.
Och vad som däremot är rent guld, är den nyinhämtade nyslungade honungen, det är äkta guld som verkligen lenar i begynnande förkylningstider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar