lördag 1 november 2014

Gudagott glutenfritt och mjölkfritt mjukt bröd

Jag fick tips från en fantastik kollega om Kungsörnens glutenfria bröd.
Och även om det va fantastiskt gott så kunde jag inte låta bli att pilla lite i receptet, lägga till några saker, ändra lite och göra det till min egna version. 

Så håll till godo. Här kommer min version av Glutenfria och nu även mjölkfria frallor med aprikoser och honung.
Innehåll:
6,5dl osötad mandelmjölk (jag använder alpro soyas)
50g jäst
1dl boveteflingor
0,5dl solrosfrön
0,75dl pumpafrön
1msk linfrön
6dl mjölmix (2dl bovetemjöl + 4dl leilas gula bakmix)
2msk fiberhusk eller psyllium
15 torkade aprikoser
1tsk salt
2msk olivolja
2-3msk smält honung

1. Blanda mjölken med jästen i en stor skål.
2. Tillsätt allt mjöl, flingor, fröer och salt (EJ fiberhusken än) rör ordentligt emellan så det blir en relativt slät smet.
3. Hacka ner aprikoserna i önskad storlek.
4. Tillsätt Fiberhusken lite i taget medans du rör ihop så det inte blir klumpar.
5. Tillsätt olivoljan och honung.
6. Låt jäsa minst 2 timmar under bakduk.
7. Klicka ut på bakplåtspapper som ligger helst på galler ca 10 frallor (plåt funkar säkert också) men jag tycker man får bättre jämn värme runtom med galler. Jag tog engångshandskar och rullade till bullarna för slät yta, men inte helt nödvändigt.
8. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
9. Grädda långt ner i ugnen i 200grader
10. Låt svalna innan du delar dom på hälften, brer på smör och en härlig skiva av en god ost? Och Njuter av ett saftigt och gott nyttigt bröd, gärna med en kopp te till. Och varför inte lyxa till det med varma sockor, brasa och en god bok när du ändå är i farten. Detta bröd är värd en extra lång lugn stund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar