onsdag 29 april 2015

Varför går man ens till Apoteket?

Va hos läkarn idag, vilket resluterade i en helt påse med nya mediciner. Tänk Adhd + astma + allergi... så närmar ni er varför en hel påse behövdes. Det va mediciner för att hjälpa med adhd, för att hjälpa med ögon, näsa och lungor, både långsiktiga, förebyggande och akut variant. Och sedan ovanpå det två olika näringspreparat.
Jag vet att det alltid finns folk som skall tycka till om medicinering när det gäller barn och särskilt när det gäller Adhd. Men påfallande ofta är det då personer som inte har egen personlig erfarenhet av adhd eller som ens har barn.
Och frågar man vederbörande om h*n skulle tycka att det va oki att låta bli att ge en diabetiker sitt insulin eller om man skall ta ifrån personer med synfel deras glasögon, för det är ju bara att "skärpa sig"... ja då brukar ibland en liten polette trilla ner.
Adhd är inget uppfostringsproblem, det är en fysisk kemisk obalans i hjärnan som gör livet väldigt tufft för många. Denna obalans kan man faktiskt medicinera så att personerna i fråga får det något lättare. Och nej, slå hål på den största myten av alla. Det är inte något knark av något slag man ger dom. Det är ohyffsat, naivt och obegåvat att ens antyda det.
Nog sagt i försvarstal. Jag föredrar att mina barn kan andas och se under pollensäsongen och att dom har en sportslig chans att hänga med i skolarbetet. Så en hög mediciner behövdes.
Jag får snällt av läkaren en utskriven lista och recepten elektroniskt. Så långt allt väl.
Sen kommer jag till apoteket.
Det första hon säger är att två av recepten handhar dom inte längre. det måste jag beställa själv hemmifrån på nätet. så jag får istället ett telefonnummer och en kod.
Två av recepten vill hon byta ut till andra recept. Men hon kan inte garantera att det är exakt samma recept, så för en alergiker är det nog inte säkert att byta. Så jag får betala extra för att få orginalrecepten, även fast sonen egentligen slagit i taket för högkostnadsskyddet för länge sedan. Dom andra recepten får jag tillslut ut. Då efter att jag sagt att vi haft dessa recept i flera år så vill tanten sätta sig och börja förklara recepten och hur dom skall tas. Jag lägger huvudet suckande på sned och spänner blicken sådär lite " e-du-helt-väck-frågande" till henne och hon förstår piken klart och tydligt. att efter dessa hitills 20 minuters väntan är jag lagom road av att hon nu skall försöka leka pedagog med mig. Nej-tack!
Kommer hem och ringer apotektets telfonsvarare för att försöka beställa hem mina recept. Då har deras telefonsvarare stängt för dagen. Ursäkta?!?!? sen när slutar en telefonsvarare kl 17? Den borde helt rimmligt kunna vara igång dygnet runt.
Loggar sedan in på nätet på apoteket.se och skall försöka beställa hem mina recept. Då när jag väl lyckats komma in så säger f-n skapet till sida att dessa produkter kan för närvarande inte beställas via nätet eller telefon, men man kan lägga en förfrågan via telefon.
men skämtar dom med mig eller???
Suckar och ger upp.

Går snabbt in på apotea.se istället. denna nya fantastiska tjänst som spar både tid, pengar och grå hår till mig.
2 minuter senare har jag klickat hem recepten som fraktfritt kommer levererade med budbil hem till mig i morgon.
Där snackar vi skillnade.
Apoteket = en uppsatts i irritation och vansinne.
Apotea = två meningar av ren upplyftande service till bättre pris.
Så sorry Apoteket, men ni kan gå och #¤%&/()= ... ja ni hajjar, valfri svordom eller strykeuttryck infogas efter behov.

Och prisskillnade. Tja jag skulle köpa avmaskningsmedel till hunden.
Axilur i butik, 10 tabletter kostade dryga 170kr, på apotekets hemsida 111kr, fraktfritt hem i brevlådan från Apotea 85kr.
Exakt samma produkt. Gissa vart jag handlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar