måndag 10 augusti 2015

Vård och omsorgshaveri

Läs inte, jag menar det. Läs för tusan inte, för det är bara skit och elände med landets vård, omsorg och service, jag börjar ruttna på hur illa saker och ting fungerar.
Och ni har ingen lust att läsa om eländet och bli sura ni med.
Så fortsätt inte, och gör ni det, säg inte att jag inte varnade er. För det här är mitt jädra gnällhål att spy galla i när saker inte går som man vill.

För finns det ens fungerande verksamheter i augusti eller håller landet på att haverera?

* Skulle varit på ortopeden förra veckan efter att ha väntat en evighet på tiden.
-Dom avbokade med kort varsel

* Skulle ringa på fredag för o få en ny tid
- Dom va inte klara med schemat, ring åter måndag.

* Ringer åter måndag
- Inte klara, kan vi ringa upp?
- Dom ringer upp, läkaren har inte tid, kan du byta läkare, fast det är ont om tider?
Han är inte heller insatt. Suck vad härligt att börja om med en ny främling efter alla turer. Hade jag inte så irriterande ont så hade det få vara.

* Väntar sonens bolltäcke leverans från hjälpmedelscentralen
-Dom vet inte när leveransen är, dom ska be chauffören ringa upp strax. (efter att jag väntat en hel j-la het dag hemma med tre studdsiga barn.
- Chaufförjäkeln har fortfarande inte ringt upp, räknar deras "strax" nu i timmar... morrar i värmen.

* Sonens börjar specialskolan, är allt med taxin klart?
- Ringer, nope inget svar.
- Ringer igen. Dom e på lunch, åter om 1,5 timme (tänk den som hade sådan lunch).
- Ringer åter, nå är alla papper klara? Hon som har hand om det är åter i morgon kan du ringa då?

*Ringt andra sonens bvc för en tid.... ta en vild j-la gissning om dom ringt åter. Ja ja, dom har säkert lika fullt upp som alla andra haltande enhter.

Inte är det bättre på mitt egna jobb som är stängt för sin ordinarie verksamhet.
Jupp en förlossning som är stängd mitt i heta helvetiska sommarstressen då alla verksamheter tycks få härdsmälta. Lider med patienter och stackars frustrerade kollegor som säkert går i liknande tankar om vad man borde och inte borde med ett jobb man inte ens vet vart det står.

* Skulle sköta lite ärenden via nätet, logga in på banken
-Hejdå mobilt bank-id. det har av någon härlig oförklarig anledning blivit spärrat och i samma jädra veva försvinner bankdosan. Så den måste spärras. men det är baaaara att ringa upp telefonbanken igen så låser dom upp den om dom kommer tillrätta blir jag lovad.
-Bankdosan kommer till rätta (otroligt nog i en trebarnsfamilj). Ringer banken. nej då MÅSTE man komma in till banken och kan inte alls låsa upp dosjäkeln.

Diskberget står och hånler mot mig, rörmokaren visste inte när han hade tid men jag skulle ringa upp om två veckor.
Tvättberget kan jag förtränga nere i källaren om jag blundar extra mycket och tittar åt ett annat håll när jag går förbi.
Barnen sitter framför varsin data/tv skärm och blir totalt lata fasten det äntligen är fint väder och jag känner ingen motivation att engagera mig i vare sig utelekar eller städning.

Gnällig surkärring sätter sig själv framför datorn, stittar lite på börsen, fungerar om hon skall fly fältet när mannen kommer hem för att försöka hitta en liten pöl med leende eller glatt humör som hon kan lägga sig att rulla i innan hon kommer hem till familjen igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar