fredag 15 juli 2016

På väg hem

Sista dagen i Arendal för denna gången. 
I morgon går färden hem igen. 
Vädret har varierat, mest regn. Men sista dagen spricker det upp till ett helt ljuvligt väder. 
Motorbåtar, segelbåtar och kanoter trängs i viken. Längs kajen står fiskare o kastar efter makrill. 
Nere i hamnen sitter en äldre man framför fiskebutiken o knyter nät på gammalt vis. Saknar bara den röda rutiga flanellskjortan o pipan i mungipan ( man kan kanske inte få precis allt). 
Blir sugen på att köpa ett handknuter nät. Inte för att jag har den blekaste om hur man använder det eller vart jag ens skulleförsöja använd det. 
Men det är något så fint över det genuina i hans hantverk. 
Då jag ändå valt o flyga med bara handbagage o inser att min väska redan passerat rimlig bristningsgräns så avstår jag, även om priset känns mig mer än rimligt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar