måndag 27 juni 2011

Barn av sin tid...

När jag var liten så.....

Ja ni vet, ni har alla hört den meningen när ni var barn från era föräldrar. Bara att fylla i valfri fras.
När jag var liten... så fanns det ingen tv/dator/mobil etc...
När jag var liten fick jag minnsan gå till skolan.
När jag var liten så fanns det inget fritids, då fick man klara sig själv...

Ja visst har ni alla hört dom meningarna. Nu var det i allafall min och barnens tur.
Jag ringde häromdagen och stängde av Disneykanalerna  i allafall. Tycker vi har på tok för många barnkanaler och att barnen tittar för mycket på tv.
Och när jag berättade för barnen att from september så försvinner Disneykanalerna och "bara" barnkanalen finns kvar så var det några väldigt chockade barn som hade svårt att förstå det här.
Jag berättade sedan vidare att
 ... När mamma var liten så fanns det inga barnprogramskanaler utan en kvart varje dag efter nyheterna så var det barnprogram.... jojo minsann. då trodde dom inte riktigt på mig, nähä, du skojjar fick jag till svar från Lion, varpå han lite oroligt tittar på sin far och säger. -visst pappa? visst pappa? Mamma skojjar?

Hmm hög igenkänningsfaktor. Vart har jag sett/hört det där förut. Jo jo, var det inte så att mina egna föräldrar när jag tittade på barnprogram hävdade att när dom var små så ............. ja ni hajjar själva. 
Och nä, mamma skojjar inte. Mina "stackars" små troll kommer from september bli av med några av barnkanalerna och sen har vi "bara" barnkanalen och alla filmer och datorn kvar. Visst e jag då hemsk så säg. Undrar hur det låter en dag sen när dom får egna barn.? ... Jo ni ser barn, när jag var liten då hade vi "bara" en barntv kanal...............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar