onsdag 6 november 2013

Valkee Ljusterapi

Jag blev utvald till en Testgrupp för Metro. Och får nu ett par Valkee ljusterapilurar. En riktigt intressant liten manick. 
Jag fick dom i måndags o ville givetvis genast testa. Vilket resulterade i att jag nästkommande morgon vaknade snortidigt efter en halvt sömnlös natt. Kanske mindre smart. 
Meningen är att ljuset skall stimulera områden i vår hjärna som påverkar vår vakenhet o sömn. 
Därför bör man behandla på morgonen. Eller på kvällen om man jobbar natt. Nu skulle jag ju va dagmänniska denna vecka o sitter därför med min morgondos. 12 min. Hörs inte. Känns inte. Möjligen en liten värmeökning i örat. Stora testet blir nästa vecka när jag går på natt. Får se om denna lilla manick kan hjälpa mig vända dygnet både fel o rätt :)

4 kommentarer:

  1. Blir spännande att läsa om det funkar för dig.

    Intressant läsning om Valkee:

    http://shkspr.mobi/blog/2013/11/valkee-follow-up/

    http://earlightswindle.com/gloom/2013/11/first-placebo-controlled-study-and-peer-reviewed-publication-valkee-is-useless/

    ... men det kanske funka för dig ändå? Plasebo kan vara kraftfullt.

    SvaraRadera
  2. Jodå, jag kännde till den studien redan innan jag prövade. Problemet är att underlaget för att bekräfta Valkee är lika knappfattigt som den studien som säger att det inte finns någon poäng med ljushörlurar. Det finns inte klara bevis åt varken ena eller andra hållet då samtliga studier jag hittat inte kan hävdas vara tillräckligt tillförlitliga. Vad man däremot vet och klarlagt och grundligt prövat är ju att traditionell ljusterapi med ljusterapilampor fungerar. Detta är regält forskat på och hjälper såväl mot höstdepression som jetlag och för att ställa om dygnet för nattarbetare.
    Men jag gick in i detta utan att luta åt varken ena eller andra hållet vad gäller min tro på ljusterapi via hörlurar. Och hur har det då gått?
    Den största effekten va faktiskt en oväntad sådan.
    Jag fick ju hem dom och nyfiken som jag va så prövade jag dom på en gång. det va på eftermiddagen efter att barnen kommit hem men innan middagen. så någon gång mellan 16-18. Och den natten skulle jag inte jobba. Men sällan har jag sovit så dåligt som den natten. Jag va tokpigg och kunde inte komma till ro. och när jag väl somnade så vaknade jag ändå tidigt innan någon annan eller någon klocka ringt och fick sammanlagt kanske 2 timmars sömn den natten.
    Sedan dess har jag använt dom mer som det är tänkt. dvs när jag går upp för dygnet om jag är ledig så använder jag dom, eller om jag skall jobba natt så ser jag till o använder dom strax innan jag åker till jobbet. Och om jag märker någon skillnad... svårt o säga. Jag har hållt mig vaken och varit pigg på jobbet. Men så har jag ju ett helt fantastiskt jobb också som gör sitt för o hålla mig vaken och allert. Så jag kan inte säga att jag upplevt någon omvälvande tydlig effekt. Med det inte sagt att jag förkastar hörlurarna. Jag kommer att fortsätta testa dom och se om tiden utvisar om dom är positiva eller ej för mig.

    SvaraRadera
  3. Hej, är intresserad av Valkee, så jag undrar hur det går med din test, har du märkt någon skillnad?
    Hälsn Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Dessvärre kan jag nu efter att ha prövat ett tag inte uppleva att de ger någon större skillnad.
      Efter att jag vakar av en natt så upplever jag att jag mår bra och lättare ställer om till dagtid om jag har gott om ljus. Men det är det vanliga ljuset via ögonen. Så jag drar isället upp mina persienner, går ut eller använder mina vanliga ljusterapilampor. Det tycker jag ger bättre effekt.
      Tack för at du påminnde mig, skall nog skriva ett nytt inlägg om detta. Mvh/ Ann

      Radera