torsdag 18 september 2014

No poo Schampofri hårtvätt

Jag får mellan varven frågan hur jag tvättar mitt hår eller om jag använder några speciella produkter eftersom det ser så glansigt och friskt ut.
Sanningen är att det mesta slängde jag för många år sedan när jag la ner detta med schampo helt.
Ja, ni läste rätt, jag har inte tvättat håret med schampo sedan 2007.
Följdfrågorna kommer alltid raskt då, så jag tar kortversionen.
-Blir det rent? -JA!
-Luktar det? -Nej!
-Är det svårt? -Nej!
-Funkar det? -Pröva själv, för mig fungerar det utmärkt!

För mig handlade det från början om en grymt irriterad och sårig hårbotten som skrek i vånda var gång jag gjorde något. Det kliade, blödde, flagade och var ren katastrof. Håret tovade sig, var jämt trassligt och högst osamarbetsvilligt. Vilket mirakelschampo jag än prövade så hjälpte det inte. En dag i min jakt efter det nya miraklet så fick jag nog och när jag läste om nopoo så tänkte jag... Dags att testa något nytt!
Jag googlade, läste och läste från början om Jessicurls produkter (nyfikna får googla själv, jag tog aldrig det tåget).
Men för o göra en lång historia om möjligen lite kortare, trenden vände. de första två veckorna var en halvdan plåga med fett hår, men sen den dagen har det bara blivit bättre.
Jag har idag ett samarbetsvilligt glansigt hår som är friskt. på vintern så kan jag få lite besvär med torr hårbotten, men oändligt mycket bättre och den torrheten är relaterat till kylan och instängdheten i en mössa. Men det har jag lärt mig parrera. Jag klipper mig extremt sällan, kanske med 1-2 års intervall och frisörerna brukar häpna över hur bra kondition mitt hår är i.
Vad är då tricket? Jag skulle säga, sluta med allt, släng allt och börja om.
Såhär gjorde jag.

1. Släng allt som har med hår o göra,
Schampo, balsam, styling, borstar, kammar, handdukar, fön etc. ALLT!

2. Tänk nytt.
Tvätt = Balsamet Såklart*
Tork = Microfiberhandduk, Sidenhandduk, Satängvävd bomullstyg
Reda ut = Fingrarna i undantag en borsta av äkta svinborst
Styling = Aloe vera gel eller Wella shockwawes (röda tubel stylinggel)

Och det är ALLT! inte en pryl till behövs. Har man olika specifika problem så finns det andra små trick, inpackningar att ta till. Men i grund och botten så är detta det enda som faktiskt behövs.

*Alla balsam fungerar inte, det får inte innehålla några silikoner eller parabener bland annat. Mitt favoritbalsam som uppfyller alla krav köper jag på Willys och är det ekologiska egna märket "Såklart".
Det finns långa listor på balsam och balsammetoden som är godkända och fungerar, dom kan ni hitta på lockig.se

Schampo är egentligen en ganska ny produkt, fråga din mormor/farmor. Min mormor använde tex pottaska. Jag har själv ingen lust att gå ut och fälla björkar och börja elda för att göra mitt schampo, även om jag faktiskt gör egen hudkräm (helt annan story).
Så då får man anpassa metoden efter dagens förutsättningar.

Ett hårstrå består av oändligt många små små fjäll på en rad. Schampo ruggar/öppnar upp dessa fjäll med sitt lödder och tränger in för att göra rent, håret blir torrt, frissigt och trasslar lätt, även värme gör att fjällen öppnar upp sig. Ett balsam (liksom kallt vatten) stänger till  hårstrået så att det blir slätt och håller ihop, håret blir då glansigt lättare att sköta och man blir av med frissigheten.
Kunskapen om vad värme och kyla gör med hårstrået kan man använda för att få rent det och för att få det glansigt och slätt.
Sen tar vi detta med smuts.  Torrt o damm tas lätt bort med vatten, men om vi fått feta partiklar i håret, hur får man bort det? Då kan man gå tillbaka till grunden.. Fett löser fett :) Börjar ni ana vartåt detta lutar?
Det finns vissa ämnen som balsam inte klarar att lösa upp, detta är kemiska ämnen som finns i schampo och stylingprodukter som kallas för silikoner, etylener och parabener. Vill man ha dessa i sitt hår så får man fortsätta med schampo, Men tar man bort dom så finns det heller inget behov av schampo egentligen.
Den torra eller feta hårbotten då?
För det mesta är den orsakad av vårat överdrivna tvättande eller hårprodukter vi inte lyckats skölja bort ordentligt som irriterar. Paradoxen i att ha en fet hårbotten är att ju mer vi tvättar, ju mer av kroppens egna naturliga skydd tvättar vi bort. Kroppen reagerar då genom att vilja producera ännu mer av vårt eget naturliga fett och man får en ännu fetare och ännu mer irriterad hårbotten.
För många fungerar det bra med schampo och jag tänker inte övertala någon att sluta med sin hårtvätt om man är nöjd och tycker att det fungerar bra. Men om man liksom jag reagerat starkt och fått en hårbotten som lider så tycker jag att det kan vara värt ett seriöst försök.
Första två veckorna innan hårbotten ställer om sig är det jobbigt, det sticker jag inte under stol med, men när det sedan vänder och man känner att det går framåt och blir så mycket bättre och lättare, då är det verkligen värt det.

Rent konkret, såhär ser en hårtvätt ut för mig.
1. Jag tvättar för det mesta håret upp och ner/lutar huvudet fram över badkar.
2. Skölj med varmvatten
3. Tvätta hårbotten med balsam, Gnugga mycket!
4. Skölj med varmt vatten
5. Skölj med kallt vatten
6. Separera med fingrarna o krama in gel för lockar, krama fram nerifrån och upp. 
7. Fortsätt krama med microfiberhandduk. 
8. Lägg håret i mirofiberhandduk (du skall fortfarande vara upponer), kallas att "ploppa" håret.

Det lät väl inte för svårt?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar