lördag 10 oktober 2015

Väsknörden slår till igen

Skor, kläder och smycken gör inte så mycket för mig. Men väskor... Fina små juveler. Och inte vilken väska som helst duger.
Generellt har jag alltid ogillat märkeskläder, men när det gäller väskor dras jag som en magnet till fina väskor. Kvalitetsskillnaden är mer påtaglig. En äkta väska med klanderfria sömmar tillverkad för hand har en helt annan känsla.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda tokdyrt. Ett av mina favoritmärken är Vera Bradley som tillverkar underbara bomullsväskor i härliga inspirerande mönster. Där talar vi priser i form av hundralappar.
Idag "råkade" jag utöka min väskpark med en mockaväska från Coccinelle.
Coccinelle är ett Italienskt märke som tillverkar fantastiskt fina väskor av skin lent som en babyrumpa.
Coccinelle är inte lika kända som tex Michael Kors, LV och Mulberry vilket gör dom ganska förskonade mot piratkopiering. Hittar du en fin Coccinelleväska väl uppmärkt och genomarbetad så kan du därför känna dig tämligen säker på att du har ett äkta exemplar i dina händer.
Priset för Coccinelle ligger därtill lite lägre än mer kända märken 3-6000 för en medelstor/stor väska. Lite lägre på rea, upp till 10 000 om du vill ha tex ostrich.
Nu låter det som jag badar i både väskor och pengar. Givetvis gör man inte det som anställd inom vården.
Men näsa för väskor har jag. Och vet vart man kan göra fina fynd.
Jag behöver verkligen inte en ny väska. Men dagens fynd kunde jag inte motstå.
I en second handbutik så hängde denna mocka juvel helt plötsligt framför mig.
Helt ny, skyddsplasten kvar runt dragkedjans flärp, prislappen kvar, om än själva delen med priset bortklippt. Alla märkningar på rätt ställen, sömmarna okladerliga och mockan härligt len.
Coccinelles goodie bag från 2011, helt oanvänd. till priset 85kr.
Tittar igen. jo, det står 85kr. Jag behöver ingen ny väska... intalar mig själv det, säger till mig själv. Jag behööööver ingen ny väska. Tittar igen. 85kr..... okej..., du följer med mig hem ändå!
Och jag hade ju faktiskt ingen väska i just den här färgen, känns som en trevlig färg till hösten.
Det finns alltid en ursäkt för en ny väska ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar