söndag 13 mars 2011

Knådfritt bröd

Aldrig tidigare har jag bakat ett så gott, lätt och snabbt bröd som tar så lång tid.
Hur det går ihop, enkelt...

Grundrecept.
8dl mjöl
1tsk salt
1/2 tsk torrjäst
4dl vatten

rör snabbt ihop i en bunke KLART!
tar max någon minut.
Oroa er inte. Degen skall vara så lös.

Sen kommer tidsmomentet. Detta skall nämligen stå i 12-18 timmar och jäsa.
Så lägg över lite plastfilm löst och ställ undan i rumstemperatur.

Nästa dag:
Sätt ugnen på 275grader och släng in en gryta med lock.
Medans ugnen och grytan blir skållande heta.
Släng fram mjöl på bakbordet och häll ut den mjuka lösa degen. på med lite mjöl och sen skall man bara vända ihop den. inte knåda, knappt röra. tänk att den flytit ut som en pizza och du skall vika in den mot mitten, spelar inte så stor roll hur ni gör. bara vänd/vik ihop den 3-4gånger. tar kanske 20sekunder.
sen över med plastfilmen så att degen inte torkar medans ni väntar på att ugn och gryta blir skållande heta.
När ugnen o grytan är varma så poff, ner i grytan med smeten, bry er inte om att den ser knöglig och ojämn ut. bara på med locket.
sänk till 250grader och låt stå i 30 minuter.
ta sedan bort locket och låt stå i ugnen 15 minuter till.

Resultatet ett underbart gyllenbrunt bröd med hård knaprig yta som är luftigt, saftigt och med stora härliga hål inuti.

Receptet kan varieras efter smak. Själv bytte jag ut vattnet med egenpressad morots/äppeljuice och slängde i en regäl näve solrosfrön/pumpafrön/russin.

3 kommentarer:

  1. Det där måste jag bara pröva nästa gång jag bakar, låter så sjukt lätt men samtidigt så gott.
    Får höra av mig med resultatet.
    En fråga bara, hur stor gryta måste det vara?

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde det här brödet i en 3liters vanlig gammal kockumsgryta.
    Hör gärna av dig, för det va härligt gott.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. tack, det ska provas av en som inte kan baka!
    Ser jättegott ut!

    SvaraRadera