tisdag 27 oktober 2009

Mar-Dröms intervju


Ja nu såär med facit i hand kan jag ju bara skratta åt det. men vilken morgon jag haft.

Det började redan igår. Min mor var barnvakt så jag skulle kunna köpa dom perfekta kläderna för en intervju till en för mig väldigt intressant tjänst. Mitt val föll på en söt stilren brun skjorta, med trekvartsärm, figursydd och diskret liten puff.
kombinerat med ett enkelt silverhalsband och svarta skinnskor känndes det perfekt.
Påläst väl inför intervjun och laddad.
Morgonen kommer.
Barnen bråkar, en stressig morgon då jag springer runt i morgonrock, och lyckas få på barnen kläder. Eftersom jag inte vill att min fina skjorta skall skrynklas under stressig barnlämning på dagis och fritids så tar jag den på en galge och tar på mig jackan direkt över bh´n. Iväg till dagis och fritids och sen raskt in i morgon-tok-stress-trafiken.
Efter en timme och ca 3 mil är jag fast i köerna, stillastående, bättrar på sminket lite. Det börjar bli varm, knäpper upp jackan.... va i..... Jag har ju bara bh´n på mig. Tittar bakåt i bilen, men vet ju redan... den fina skjortan hänger kvar på galgen hemma i hallen, och om 30 minuter har jag en intervju. kl e snart 9, inget har öppet såhär dags.
I panik ringer jag min mormor som bor på vägen. och får låna en gammelrosa sidenhistoria från okänt årtionde.
Lyckas ändå ta mig fram till rätt adress och förväntar mig att se en viss instans företagsnamn. Döm om min förvåning när det står Kriminalvården på dörren. Tar upp min kalender och tittar igen. Jo jag skulle till A, inte till X. Och jag har ju inte sökt några andra arbeten på den här orten??? eller???. försöker minnas samtalet jag fick för någon vecka sedan. Jag satt på utbildning, fick springa ut ur klassrummet och hörde ju faktiskt inte riktigt vad hon sa när hon presenterade sig. men sen sa hon ju mycket tydligt, ja du har ju sökt arbete hos oss här ute på --ortsnamn--. Så det hela va ju solklart. det va ju givetvis just den där tjänsten som jag längade efter. Men nu står det helt klart o tydligt något helt annat på dörren här.
Tar mod till mig, går in och frågar efter min kontaktperson som skall hålla intervjun, jodå, hon e här, slå dig ner så kommer hon strax???
Där sitter jag som ett levande frågetecken i min mormors kläder och har ingen aning om vad det är för intervju jag ska på, och fråga, njää det kan man ju bara inte.
Väl när intervjun börjar så faller det snart på plats. Ett liljeholmens går upp. för en mindrea oändlighet sedan så har jag ju faktiskt sökt ett arbete som visar sig ligga under denna myndighets ansvar. Ett riktigt intressant arbete. Men om jag får det. det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar