onsdag 12 maj 2010

fishy....

Jag är den totala anti fiskätare. Det finns (fanns) en enda sorts fisk ni kan lyckas få mig o äta, nämligen den råa laxen i suchin. Den e smarrig. Jag fixar helt enkelt inte konsistensen på fisk, det där vita spröda, pullvriga, mjöliga, degiga. urk, nä fisk är helt enkelt inte min grej. Men så hörde jag någonstans att färsk tonfisk rätt tillagad skulle vara som en vanlig köttbit. Kan det verkligen vara så???
Man måste ju pröva, allting skall prövas minst en gång.
Så idag blev det en tur till affären o köpa färsk tonfisk, det första som slår mig är, den är knallröd, o ser ju faktiskt ut som en köttbit.
En snabblektion på google o sen är jag igång, lime, bergssalt, svartpeppar, olja, höööög värme och kort tillagning.
Tittar lite skeptiskt på mitt färdiga resultat, skär en liten bit o stoppar i munnen, beredd att spotta ut, det här kommer inte gå, känner hur kväljningarna kommer. Men.... hmm vadnudå, det här smakar inte som det ska, det smakar ju... ja det smakar ju faktiskt precis som en fläskkotlett. Inser snabbt att i ett blindtest skulle jag troligen bli helt lurad. Jupp myten va sann, detta smakar definitivt som kött, så det lär bli mer tonfisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar