måndag 20 december 2010

Dan före dan före dan före dan före dopparedan... eller nått

Ska man ens orka skriva ett juligt inlägg då? Eller är det för tidigt?
Alla verkar så mitt uppe i julstressen att jag själv bara känner, lägg ner hela altet.
Fick ett sms från en kolega idag som önskade mig att jag skulle få njuta av julen.
Och precis det känner jag att... ja det ska jag!
Men tittar jag omkring mig så ser jag sällan folk som verkligen njuter av julen.
Det är stress hit, halkolyckor, slösa, glitter o glam, fester på varandra, springa hit, köa där, köra dit, köpa det, och återigen köa köa köa.
Är det  värt det? Är det verkligen njutning i juletid?
Själv är jag tämligen klar. Julmaten står i kylen klar att lagas, några rätter har gått ut på entreprenad.
Paketen är sedan länge klappade och klara i garderoben. Julgranen hjälpte barnen till och klä och pepparkakshuset är en kakafoni i övertäckhet med godis o kristyr efter att barnen fick fria händer i dekorationen.
Själv tittar jag på tvätthögen och tänker stilla, ska jag? nä inte nu heller, den springer ingen stans. Gör mig en kopp te, sätter igång brasan, kryper upp i soffan med stickade sockor på fötterna. Pyjamasen ledigt och löst och tänker stilla. Tänder jag bara tillräckligt många värmeljus så infinner sig nog julstämningen ändå, och ingen har tid att titta på min ovikta tvätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar