fredag 28 januari 2011

KUB

Nä inte spelet. Undersökningen. Gjorde vi idag.
KUB står för Kombinerat ultraljud och biokemisk analys.
För ett par veckor sedan tog jag blodprovet och idag var det dags för ultraljudet.
Den lill* i magen var och är precis som mina barn skall vara.Dvs riktigt busig.
H*n hade ställt sig på huvudet med ryggen mot magen. Så barnmorskan hade fullt sjå att buffa och vrida för att få den lill* att vända sig rätt så hon kunde se och mäta.
Sen börjde genomgång och mätning hjärtat pickade på fint, bägge hjärnhalvorna på plats. magsäck, lever, urinblåsa, allt på sin plats. Sen mätning av nackspalten. 1,4 blev resultatet. Jag hade läst mig till att den helst skulle vara under 2.0. Så där försvann en hel del oro.
När allt var klart så skulle resultatet sammanställas. Två hormoner i blodprovet. nackspaltsbredden, bebisen CRL längd och skallens mått tillsammans med min ålder.
Om vi bara hade tagit hur stor risken hade varit för mig som 30åring, så hade jag hamnat på en risk på ca 1:600 att få ett barn med en kromosomskada.
Nu med alla markörer sammanräknade så blev risken 1: 12 000.
En mycket trevlig och bra siffra :-)
Och vad det va för kön... ja det va för tidigt att säga, det vågade hon inte svara på. Men sa att vi kunde ju fråga igen sen i v.18 när det är dags för Rutinultraljudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar