fredag 2 december 2011

Lite hjälp tack.

I ett forum idag så fick jag en länk till en blogg från en ilsken biblotikarie. det fick mig att tänka.
Vart tog serviceyrket vägen? Nu för tiden skall allt automatiseras och vi skall göra allt själva.


*Låna biblioteksböcker självaa
*Lämna tillbaka biblioteksböcker själva
* Scanna och väga in varorna själva i affären
* Checka in själva på flyget
* Hänga tillbaka kläder själva i klädbutiken
* Knappa in och registrera oss själv på diverse ställen.

*Att köpa en glass på ikea är numera ett heltidsuppdrag.

-Först skall du stå i en kö för att själv knappa in och sen betala i en automat.
-Sen måste du ställa dig i kö nummer 2 för att visa upp kvittot för personalen och få en glasstrut.
-Sen måste du ställa dig i kö nummer 3 för att själv göra i ordning din glass i en automat.

Det känns lite bissart att stå i tre köer och vänta för en ynka glass. Nästa gång skiner vi blankt i den där jädra glassen, hur billig den än må vara. E det 5kr?

Vart tog serviceyrket vägen? och vill vi verkligen att ALLT skall automatiseras.
Det började väl den dagen vi fick börja tanka själva på bensinmacken, sen gick det utför?

Jag kan njuta av att få gå in i en gammal liten butik där butikspersonalen med ett leende frågar om jag vill ha hjälp, är beredda att hämta en ny storlek om jag fått med mig fel till provrummet.

4 kommentarer:

  1. Håller med om att det är härligt när man kommer in i en butik där personalen är genuint serviceminded. Men de är på tok för få.

    Det är stor skillnad tycker jag när man kommer utomlands. Där är de mycket trevligare generellt i butikerna tycker jag än de är i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Absolut, där har Sverige att lära från många andra länder. Men sen är det en fin linje mellan service och påhopp också i vissa länder. Minns med fasa hur man inte kunde gå i närheten av en butik i turkiet utan att bli ropad efter. Och gick man in var det helt omöjligt att få titta i lugn o ro på vad man egentligen ville, för nya varor slängdes in framför ögonen på en hela tiden. Det blev för mycket av det goda.

    SvaraRadera
  3. Fast problemet ligger ju i att företagen vill maximera sina vinster (och vi vill för all del ha saker billigare eftersom vi blivit indoktrinerade att mycket är bra och ju billigare desto mer, dessutom har folk generellt kanske det lite taskigt med ekonomin i dagens krisdrabbade samhälle).

    Jag uppskattar också service men i detta systemet kommer vi nog tyvärr bara se mer och mer automatiseras alltmedan fler människor blir arbetslösa.

    Mvh Marie

    SvaraRadera
  4. Visst är det så. Pengar pengar pengar är den stora kraften som skapat detta. Men jag hoppas och tror att fler och fler liksom jag börjar sakna den mänskliga servicen och börjar efterfråga den. Stora kedjor lär vara fast i detta tekniska system, men man får hoppas att det även kan göras rum på marknaden för mindre butiker med mänskligheten kvar.

    SvaraRadera