måndag 19 december 2011

Min fina dotter

Dottern (8år) har önskt sig allt mellan himmel och jord, eller iallafall mellan gitarr och monster high docka i julklapp.

Men så såg hon förra veckan reklamen på tv där man får ett tomt pakt och det berättas om ett barn som har det svårt.
Hon frågade mig vad det va, varför man gav bort tomma paket.
Jag förklarade då att det va så att istället för att vi fick saker, så fick ett barn som hade det svårt hjälp till ett bättre liv med mat och mediciner.

-så ett fattigt barn får och jag får höra om det? frågar hon mig då.
-ja precis
-åhhh mamma ett sånt paket vill jag ha!
-men gumman jag trodde du ville ha gitarr och leksaker
-mjooo, men först ett sånt paket, dom andra paketen kan vänta, så att dom barnen också blir glada på jul, då blir jag också glad mamma.

Gulp, rätt in i mammahjärtat. egentligen gillade jag inte idén med o ge bort en sådan gåva i juklapp, välgörenhet skall inte behöva vara en gåva man ger, det ger man själv. Men när ens 8åring önskar sig det och är beredd att skippa andra julklappar som hon tjatat om sen i sommras, då har man väl inget val va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar