fredag 18 maj 2012

Sjukvård när den är som bäst

18.25 Hmm Oliver låter mer rosslig, hostig och tungandad än vad som känns rimmligt, ringer närakuten. -Kan ni komma till kl 19?. -Javisst.

18.55 Kommer till närakuten, får komma in på en gång.
Saturation tas. -Hmm det där ser inte så bra ut.
Läkaren kommer, en nära 65taggare eller däromkring. Innan han ens hinner runt hörnan och ser Oliver så hör man....
-Hå hå jaja,, det där låter som krupp.
-Ja det är just vad jag också tyckte. (Säger jag och räcker fram handen för att hälsa).
-Ja men då tycker jag vi tar och inhalerar, vi går till behandlingsrummet.
Strax dyker en sköterska upp och blandar till Kortison till Oliver. Han tycker väl sisådär om det, men eftersom mamma håller i medicinsprutan så accepterar han det ändå. Fram med inhalatorn. 30 sekunder inhalation resulterar i en ilsken Oliver. Vänta 15 min och sedan inhalera en gång till med samma ilskna resultat.
Ny saturation visar 99, bättre kan det inte bli :-)
Oliver får en flaska välling och vi går in till läkaren igen.
-Jaha, vad ville du ha för recept?
-Airomir tack.
-Då skriver jag ut det. Och så skriver jag ut kortison eftersom ni bor så långt bort. Så blir det riktigt illa igen så får du ge det hemma. Apoteket stänger strax, så ni hinner inte hämta idag, så ni får med er en dos hem.

19.45 Klarbehandlad, Oliver matad, Recept utskrivet och medicin med i väskan.
20.10 Hemma igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar