lördag 14 juli 2012

Göteborg

Göteborg har sina för och nackdelar. Spårvagnarna är ett stort plus, ovan jord, går hela tiden, smidigt biljettsystem där biljetten är giltig i 90 min. Bredare barnvagnsplatser med en liten sittramp för trötta föräldraben. Dock synd att nästan alla spårvagnar har trappor.
Maten är liksom i Stockholm väldigt varierande.
Till lunch åt vi på en restaturang som hette Meditoraian (eller liknande).
Till förrätt fick vi in en sallad och små knyten med pesto och fetaost, väldigt gott, smakrikt och uppskattat. Sen till huvudrätt så fick vi in en köttbit, med klyftpotatis och någon sås. Vi tar en smakbit och tittar sedan på varandra??? Glömde dom krydda? Det smakade absolut ingenting... jaja, det mättade väl i allafall.
På hotellet hade vi en liknande upplevelse. Hotell Best Western Mektagonen. Ett 4 Stjärnigt trevligt hotell strax utanför kärnan. Spårvagn tog en dock på några minter in till city.
Till middag så fick vi en helt sagolik Biff. Vi beställde in Medium och vi fick verkligen in en perfekt Medium, vacker grillytan och mör så det smälte i munnen. Och då har jag inte ens börjat berätta om den sagolika smaken, kryddningen, tillbehören och såserna... Kort sagt en klockren 5poängare och helt klart topp 3 av bästa tillagade köttbiten man någonsin ätit.
Nästa morgon så skall vi äta frukost på samma ställe... Vi tar för oss, sätter oss ner och samma misstänksamma blick uppenbarar sig igen. Vad hände? Bytte vi hotell i sömnen?
Sega bacon, äggröra som helt klart kom ur någon smaklös tetrapak, våfflor mastiga som skosulor, ägg som inte gick att skala och bara föll i bitar.... Vad hände? Helt oaptitligt.
Men nog nu om maten. Vi gick givetvis på Liseberg när vi va i Göteborg, första gången för mig och en klar postiv upplevelse.
Parken va större, luftigare och trevligare än Gröna lund i mitt tycke.
Det va mycket gemytligare, trevligare och lugnare. Bredare gågator, mer utrymme, inte lika trångt och stökigt. Inga fyllon eller stökiga ungdommar som drägglade runt. Tvärtom, väldigt städat och trevligt och rent. Inget skräp så långt ögat kunde nå.
En tur med båt. Denna båt gungade fram och tillbaka likt vikingagungan, dock med den skillnaden att den även snurrade samtidigt... trevligt... för mig som slapp åka ;-)
Oliver hittade sin egna leksak på tåget ner till Göteborg. Dom där nackskydden kunde man ju rycka loss.

Dhum-di-dum, jag har en servett på huvudet...

En slags flygmakapär som Lion fick trampa runt med pappa. Harry Potterinspirerad???

På spårvagnen på väg till hotellet.
Den här storleken på fritt fall va ändå helt ok :-)

Mums, jag är nöjd så länge jag får min Välling och nalle. Och ja, bilderna är i helt oordning ;-)

Lion testade att köra gammeldags bilar.

Gissa vem som vann första pris och stjärnvinsten

Med tungan rätt i mun så kan man lasta... *bananer*.... lika bra som morfar. 23kg bananer lastades på 3 min.
Titta vilken trevlig liten sittramp som finns vid dom breda barnvagnsplatserna i spårvagnarna i Göteborg... Hallå SL, titta hit och inspireras.
Trötta ligan... Och vi är faktistk inte påväg hem, tvärtom, det här är från bussen på morgonen på väg till brommaplan för att åka till tåget.
Återigen, ge mig nalle och välling så skall jag inte klaga.

Men vad tusan gör pappa och Lion? (åker båten som snurrar och gungar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar