lördag 7 september 2013

Home sweet home

Efter ett par krångliga dagar i Norge så beslutade jag att åka hem.
Längtan efter barnen va lite för stor. Att va borta som planerar 8 dar håller inte mitt mammahjärta för. Så på söndag kväll flyger jag hem igen, på 5e dagen. Det känns mer rimligt. 
Jag har lärt mig massor. Detta har verkligen varit en intensivkurs på många sätt. Om inte annat i livskunskap och mod. Att bara utifrån given situation här och nu lösa problem utan någon egentlig förberedelse. Det gäller att man är en bra problemlösare om man skall jobba i Norge. För det kan bli lite krångel på vägen.
Men är det då värt det? 
Jag har arbetat 4 pass här, och nu skall jag göra något väldigt osvenskt. Jag skall berätta väldigt ärligt om hur mycket pengar jag tjänat. 
Det man har i grundlön ( och nu talar vi Norska kr) är 230, till det tillkommer 25 i bonus, 70 i kvällsob, 40 i helgob. Om jag då räknar om det jag tjänat i Norska till svenska kr, då har jag före skatt haft en månadslön ( inkl ob) på 58324kr. 
Detta är som sjuksköterska, sätt det i kontrast till att svenska sjuksköterskor har ett löneuppror där man försöker kräva att ingen ssk skall ha under 25000kr. 
Mina 4 arbetspass blir ju ingen imponerande summa. Men jag ser ändå Norge som en fortsatt möjlighet och kommer söka vidare för att kunna åka över hit och arbeta som Jordmor istället. Men då har jag redan testat en hel del av fallgroparna här och hoppas slippa dom nästa gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar