torsdag 27 februari 2014

Life is like a box of chocolate

Old but gold.

Och ibland rätt sant med.

Faktum är att man väljer själv vilka bitar man plockar och inte.

Just nu är utbudet av praliner rätt stort. Som en stor saftig buffe av godsaker brer pralinerna ut sig och jag avstår ändå. Jag fick idag erbjudande om jobb på Ullevål, Rikshospitalet och Trondheim fast som sykepleier. Både vikariat och fast nattjäntst. Sen ett par timmar senare så ringer bemanningen (pratade senast med dom för ett par dar sedan) och undrar om jag inte kan tänka mig att komma ändå.

Jag har ju sagt att jag inte vill just nu, och längre fram i så fall bara med tjänst som Jordmor... Oh inga problem, det är tydligen just vad som står för mig.

Men. inte nu. Den karamellen skall jag suga på ett tag till har jag ju bestämt mig för.

Men jag kan ändå inte låta bli att få ett stort smil av deras underbara positiva charm. Dom ger sig inte och avslutar glatt med att dom ringer gärna om några veckor igen, bara ifall jag skulle ha ändrat mig ;)

Så sänder en hög med värme till Norge och tänker att den svenska vården har mycket att lära av våra grannar.

Visste ni att där har man tagit ett beslut om One-to-one care för födande kvinnor. Vilket enormt framsteg. Att det inte är fullt genomfört än är ju en sak. Men bara själva ställningstagandet gör mig glad in i själen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar