lördag 1 mars 2014

Ljusterapi ris och ros Valkee ljuserapilurar

I höstas så fick jag vara med i en liten ministudie om ljusterapi via hörlurar som tidningen Metro gjorde.
Jag fick hem ett par Valkee ljusterapilurar för att prova ut.
Nu såhär ett par månader senare så är jag redo att avge mitt omdömme och dessvärre kan jag inte säga att det är särskilt positivt.
Jag arbetar ju natt som barnmorska och vill ju därför hitta sätt som hjälper kroppen att naturligt ställa om från dag till natt och viceversa.
Ljusterapi 8-12 min via hörlurar lät ju då som en tämligen enkel metod, om det fungerade. Teorin bakom sägs vara att man kan komma åt samma område i hjärnan via öronen med ljus som man kan via ögonen.
Och att ha ett par hörlurar i öronen en liten stund medans man åker till jobbet är ju tämligen smärtfritt.
Men jag kan nu ett par månader senare inte säga att jag finner någon större skillnad för min del. Kanske andra har större effekt. Men jag känner att för mig fungerar andra metoder bättre. Den enda direkta effekt jag har märkt är att om jag använder dom på kvällen för att främja min vakenhet under natten så har jag om möjligt lite svårare att somna på morgonen.
Jag sattsar istället på att försöka hitta min kropps rytm. Jag har insett att jag har svårt att sova längre stunder efter att jag jobbat natt, jag blir så rörig i huvudet att jag istället delar upp min sömn på två perioder. Jag sover ett par timmar på morgonen och ett par på kvällen. Det gör också att jag håller sömnen till "rätt" sida om dygnet och får lättare att vända tillbaka. Sedan använder jag mig av traditionell ljusterapibelysning i hemmet.
Ni som tittat på ljusterapilampor har säkert sett att dom kostar en hel del. Det är flertalet tusenlappar för en endaste lampa. Men det finns faktiskt sätt att komma runt den kostnaden.
Jag gjorde så att jag köpte armatur själv och valde då handblåst glas från IKEA, Fado för 79kr
Och sedan köpte jag själva lampan till löst. 
Som ljusterapilampor skall man använda en fullspektrumlampa och det hittar man HÄR för 219kr.
En betydligt mer plånboksvänlig metod att få in mer dagsljus i hemmet under årets mörka dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar