söndag 13 april 2014

Snordödarte / Förkylningste

Regält speedad men äntligen lite luft (bokstavligen) och raspkänslan i halsen för stunden i väntläge.
En stor het kopp snordödarte får en att bli lite mindre gnälltant och lite mer mysmorsa, i allafall för en liten stund.... Dvs tills man tar nästa kopp :)


RECEPT SNORDÖDARTE

Valfritt örtte utan koffein 
(Dvs inget svart eller grönt te, rött går dock bra)
En stor generös kopp skall det vara med rykande hett vatten.
Vill jag bli pigg tar jag Prosit från Bönor och Blad annars vanligt Kamomillte om jag behöver sova.
Sen kommer dom magiska ingredienserna.
Ingefära. Skala och skiva 1-3cm färsk beroende på hur starkt du gillar, sätter fart på blodet, bra mot bakterier, stärkande.
Citronsaft. En skvätt efter smak (1msk). Bakteridödande och uppfriskande.
Honung. 1msk, Ekologisk är enligt mig ett måste, allt annat borde inte få kallas honung. Läkande, Bakteridödande, lenande för ömma halsar, finns även intressant forskning där man jämfört vanlig hostmedicin vs honung för barn. gissa vad som vann :)
Om du känner att du är svullen och binder vätska så kan man lägga till Fläder för den vätskedrivande effekten, men fläder är även den febernedsättande och välgörande vid förkylning.

Låt det dra i minst 5 min, gärna längre. Innan du dricker så ta gärna några djupa andetag över din rykande kopp så att ångorna får verka, brukar sätta fart på snoret så man lättare kan snyta ut och lättare hosta upp segt slem från halsen. När sedan koppen svalnat till dricktemperatur lenar det skönt för en öm hals.
Kan även ges till barn över 1år, men då skulle jag välja Kamomillte och inte Prosit. Prosit innehåller nämligen örten Yerba som man blir väldigt pigg av, och vågar inte svara på hur stark den är och dess lämplighet för barn. Teet kallas även "Studentte" för sin uppiggande effekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar