tisdag 6 maj 2014

Fröknäcke busenkelt - tokgott

Och med havssalt på. Galet gott. Kan inte låta bli att provsmaka fasten dom har en stund kvar i ugnen.
Såhär gör jag.

De frön jag har hemma i hyffsat lika delar (inte så noga). Idag blev det
Solrosfrön
Pumpafrön
Linfrön
Skalade sesamfrön
chifrön (bara någon matsked av dessa)
Olivolja, en skvätt efter smak (kanske 3 msk)
Fiberhusk (går lika bra med psyllium, och har man i chifrön, kan man troligen skippa detta)
Tillsätt vatten tills filmjölkskonsistens.
Låt sedan svälla minst ett par timmar, gärna över natten i kylskåp så det gojsar ihop sig ordentligt.

Bred ut tunt på bakplåtspapper, strö över havssalt och in i ugn på 150grader.
Efter ca 15-30 min så kommer det ha blivit sega ark som man om man vill kan klippa isär, men det går lika bra att skippa detta moment och istället bryta isär allt när dom är färdiggräddade. Fortsätt grädda tills dom är lite gyllenbruna och knapriga.
Jag brukar grädda 15-20min, klippa isär och passa på att vända på arken och sedan grädda 20-30min till. En del gräddar allt på ena sidan i närmare en timma. Smaksak hur man vill göra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar