tisdag 19 augusti 2014

Norska för nybörjare

En del saker snappar man upp rätt fort, andra lär man sig den hårda vägen. Inom det rent medicinska är det en del saker som skiljer sig språkmässigt åt och kan vara lite förvirrande. 
Som när jag på ortopeden får rapport om två kvinnor som gjort prolaps operation??? Men varför ligger dom då på ortopeden o inte på gyn undrar jag. Tills jag får klart för mig att prolaps i Norge är diskbråck. Nästa förvirring infann sig när jag blev ombedd att hämta ett gåbord, och när jag glad i hågen kommer in med det möts av ett nei ( skratt) det är en prekestol. Gåbord i Norge är en rullator. 
Andra klassiker
Trekk på dörrar betyder inte tryck, det betyder dra. 
Bers är inte en öl, det är bajs. 
Säg inte rar tös om en liten flicka till en nybliven mor,  för då har du just sagt att hon är en konstig slampa. 
Tillbud- erbjudande
Tull/tulla- skämta
Rolig- lugn
Förening- Samlag
Alfakrull-@
Kone- fru
Forstöver- inhalation
Målinger-mätvärden
Hybelkaniner- dammråttor
Lumpe- platt bröd ofta till korv
Rundstycke- fralla
Vakt-arbetspass 
Penne/ pine- smärta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar