måndag 6 oktober 2014

Hur man får barn att städa sina rum?

Ja onekligen känns det som om det växer med åldern. En sak jag verkligen inte finner roande är hur deras rum ser ut. Det totala kaoset är jag inte road av. Jag har prövat det mesta.

Övertalning:
-Men du ser väl hur det ser ut, jag lovar att det är mycket trevligare att leka i ett rum där man kan gå på golven.

Mutor:
-Håll ordning i ditt rum i en månad så kan vi höjja din månadspeng som du vill.

Hot:
-Antingen städar du, eller så tar jag fram sopsäcken och går lös när du är i skolan.

Bedjande:
-Snälla hjärtat, mamma orkar inte se eländet längre och jag vill verkligen kunna komma in till dig och ge dig en godnattkram utan att trampa på lego, leksaker och smutsiga kläder.

Uppmuntran:
-Ska vi åka och handla, vi kan piffa upp ditt rum, ny lampa, nya lådor, nya gardiner, hur vill du ha det?

Avskräckning:
-What!!! vet du hur farligt det är att lägga bärbara på golvet påslagen under kläder, den blir tokhet, vill du bränna oss inne allihop. Och börjar det inte brinna så lär den definitivt gå sönder när vi råkar trampa på den.

.... och sådär rullar det på... klassiska mutor vs hot rullar på, men finare blir det inte på rummet.  Jag har vid ett par tillfällen faktiskt tagit fram sopsäcken och röjt i deras rum, storstädat och gjort fint. Vilket dom alltid blir glada över. vilket känns lite kontraproduktivt då jag egentligen vill att dom skall tycka att det i allafall är lite jobbigt så att dom tar tag i det själva.
Jag kanske är för snäll när jag röjer loss då jag egentligen mest städar och sorterar.
Tittar på skrivbordet och datorn och funderar på att faktiskt ta o plocka bort den. Antingligen kvalificerar jag mig utan omröstning till worst mother of the year award enligt barnen. Men det kan det kanske vara värt.
Någon annan som har ett kreativt förslag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar