torsdag 14 maj 2015

Glutenfri paj - barnens favorit

Barn kan vara petiga med vad dom äter. Och ska det därtill vara glutenfritt kan man lätt stöta på patrull.
Det här receptet är barnvänligt i smak och lekande lätt att göra. 

BOTTEN 
- 1 näve Havregryn
- 1 näve Glutenfri cornflakes
- 1 näve Mandelmjöl 
- 1 lite mindre näve Socker 
- ca 75-100g smör (beror på hur stora nävar du har)

FYLLNING
- Rabarber och hallon efter smak


TOPPING
- 2-3 msk Smör
- 2-3 msk Honung
- 3-4 msk Grädde
- 1 krm mald ingefära
- 1 krm äkta vaniljpulver


Börja med att blanda alla torra varor till botten i en skål, krossa cornflakesen lite med handen. tillsätt sedan smör tills du har en lagom geggis men knådvänlig massa.
Tryck ut i en valfri form och förgrädda i mitt i ugn i 175 grader i 15min.


Lägg sedan på valfri fyllning. jag har valt rabarber som jag har förvällt i några minuter och frusna hallon. Får här hjälp av min 3åring.



Blanda ingredienserna till toppingen i en kastrull.
Se till att använda den äkta vaniljen, Inte vaniljsockret, det är en helt annan smak på. Äkta vanilj finns i stänger eller den lilla röda burken som brukar stå bredvid vaniljsockret på bakhyllorna. 


Koka upp ordentligt, rör hela tiden då det kokar snabbt och häftigt. Det skall bli en kolasås, tar bara ett par minuter. 

Ringla sedan kolasåsen över pajen. Det kanske blir lite sås över, det gör inget. Lägg i en skål och ställ i kylen, då har du god hemmagjord kolasås till glassen. 
In i ugnen på 175 grader i 25 min till

Njut sedan med valfritt tillbehör. 


Här med blåbärsglass och lite extra av den där härliga kolasåsen som blev över.
Glöm inte att det här är en smulpaj, du kommer inte kunna lyfta ut den i snygga konditoribitar, men det gör inget när det smakar så gott :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar