måndag 10 augusti 2015

Att vända en Boeingjet

Ni som känner till Kjell Enhager vet vad jag talar om.
Och för er som ännu inte stiftat bekant med en av de absolut bästa föreläsarna jag hört. Så rekomenderar jag varmt att ni surfar iväg till youtube och hör hans föreläsning JAG.AB




För att dra resumen:
Kjell Enhager satt på en Boeingjet och skulle landa. Då slog det honom. Hur skulle det vara om kaptenen i högtalarna ropade. 
-Gubbar, vi ska pröva något nytt. Sen smack vänder dom upp och ner och landar upp och ner. 
Vad finns det för fördelar med det?
Sen ber han publiken att fundera på det och ger som exempel att en bra sak kan vara att man inte sliter på däcken. Men det finns en annan verkligt bra anledning. Varför. Ja det får ni kolla in klippet, och  måste erkänna att det va en helt klart vettig anledning, även om jag nog i fortsättningen vill landa på rätt håll. 

Men grundtanken i hans liknelse är slående. Och kan vända dom flesta situationer till något positivt.

Idag va min Boeingjet lite för mycket. 
Efter tidigare inlägg så tog jag mycket riktigt bilen för att försöka reda upp några små saker.
Men det ville ändå bara fortsätta.

Jag åkte till banken för att låsa upp min spärrande bankdosa, då hade dom andra semestertider än vad som stod på nätet och hade redan stängt.
Sen den där jädra hjälpmedelscentralen som skulle levererat täcket redan förra veckan, men som pga missförstånd skulle göra det idag men inte ringde och berättade om NÄR dom skulle komma. 
Dom ringde tillslut. Fast då hade dom ju glömt att ta med täcket överhuvudtaget, så nu blir det planerad leverans om 14 dagar istället.
Och bvc som jag inte fick tag i, dom ringde också, bara för att meddela att hon jag skulle ha tag i har semester en vecka till hon också. 
Som kaka på moset så lämnade min favoritväska in med både spräckta handtag och trasigt blixtlås. 
Men vid det här laget kunde jag någonstans bara skratta åt eländet. 
Ett rått, ironiskt .... ja-men-självklart-det-också skratt. 
Men här någonstans var jag påväg att inse att jag behövde vända min Boeingjet.

I centrum mötte jag målaren, våra härliga glada målare som gjort ett fantastiskt fint jobb. Tar glatt av mig glasögonen, tar på största leendet och går fram och hälsar. 
Alltid kul att prata med målaren, och vips fick jag ett nummer också till en annan hantverkare. Så nu kanske det löser sig med rörmokaren, men för säkerhets skull ringar jag först i morgon :)
Åkte och köpte en ny kalender. 
Vet ni hur man gör mer plats i kalendern?
Man köper en större såklart :-D
Så nu har jag massa fri plats i nya härliga kalendern och allt gammalt elände tar mindre plats. 
Ringde min mormor, en riktigt härlig dam med tåga. 
Hon är klok hon mormor. Hon förklarade raskt att jag är en tålig tuff tjej och att i morgon är en bättre dag.
Och visst har hon rätt. Livet skall tas med en klackspark. Eländet har redan varit, så nu finns bara en väg. framåt. 
Åker hem med ett lite komiskt leende på läpparna och tackar min mormor, Boeingjeten har både lyft och vänt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar