söndag 30 augusti 2015

Fästingvaccin igen

Sommaren har passerat och så var det dags för påfyllnad av fästingvaccin för ungefär halva familjestyrkan.
Den här gången lyxigt nog på hemmaplan.
Det är på något sätt lyxen med att bo där vi bor. På något sätt så tycks saker och ting bara lösa sig här ute. Det är lite den mentaliteten man måste ha här ute tror jag.
Minns tex när vi skulle åka på båtutflykt med mellansonen och saknade flytväst.
Ett samtal från bilen till lokala brandstationen och dom kom med stora fina bilarna och mötte oss på vägen för expressleverans. Vart annars händer sånt?
Eller hantverkare. Jag måste verkligen säga att jag brinner extremt för att använda lokala resurser.
Man ringer målaren för att man kom på att man ville nog ha en sak till fixad i vardagsrummet. Inga problem, jag kommer i morgon... 5 min senare... knackar han på... ähh jag tänkte jag tar det nu istället :-) Underbara underbara... man blir så glad.
Samma sak nu när vi behövde få in en kran för att kunna koppla in till diskmaskinen.
Träffar målaren i centrum,,, jo men visst, jag har ett nummer till dig. Samma kväll står där en trevlig man och ett tu tre så är det bara fixat.
Eller sonens förra taxichaufför. När lokala Taxi ekerö körde bilarna. Vilken skillnad.
När man har barn med extra behov så är det A och O och kan göra en hel dags skillnad i skolan att dom förstår problematiken.
Då var det samma chaufför som kom i ur och skur. Han tog våran son först och ställde sig alltid någon extra minut tidigare med sin morgontidning runt hörnan. Just för att kunna komma så exakt på minuten som det bara gick. När man har en son som hoppar högt som en bomb just briserat när alarmet för taxin ringer och sedan står och räknar sekunderna så är det GULD värt med en chaufför som verkligen förstår barnens behov och va så fantastiska.
Vad jag tycker om nuvarande kurir som kommunen bytte till får ni räkna ut själva.
Särskilt som jag suttit i 15 minuter i kväll och försökt avboka morgondagens taxi (VAB). Först var dom ett frågetecken i luren, sen undrade dom om det va färdtjänst, fasten jag sagt minst två gånger att det var skoltaxi. Sedan lyckades dom felstava hans namn. fasten det är ett kort namn på 4 bokstäver som jag tydligt förklarade hur det stavades i luren. Sen trodde dom att han bodde inne i Stockholms city. Ja det tog sin lilla tid och jag fick tålmodigt vänta och vänta....
Det känns som en chansning om dom kommer dyka upp på angedd tid, särskilt som dom bokat in två barn på exakt samma hämtningstid på morgonen och sedan utöver det anger att dom måste ha 15 minuters hämtmarginal. Suckar. När det gäller detta så har faktiskt dom lokala bussarna bättre punktlighet än vad en tidsbeställd taxi har för detta bolag.
Aja men nu va det positiva toner som gällde. För även om jag årstiden till ära just efter skolstart skall hålla alla föräldrars tradition i liv och kontakta försäkringskassan för VAB så tänker jag inte låta det nedslå mi. Tjoho, hösten är här och det är underbart ute på vår lilla ö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar