måndag 6 april 2009

Jodå, det bidde dyrt

Eftersom bilen valde att checka ut, så fick helgen ägnas åt att leta nya bilar.
Nya för oss vill säga. För även om jag var beredd på att detta kommer kosta en regäl slant, så är det ju helt onödigt dyrt att köpa en helt ny bil.
Vi åkte runt till den ena efter den andra handlaren och konstaterade att det fanns alltid något som inte var riktigt sådär trevligt. Antingen så var bilen inte besiktad, eller så hade den gått för många mil, eller så uppfyllde den helt enkelt inte dom krav vi hade på bilen avseende köregenskaper, komfort, säkerhet mm.
Men efter mycket om och men så faller tillslut allt på plats.
Jag slår till först. En Opel Meriva 1,6 Enjoy -06a metaliskt blå lockar. Stog och valde mellan den och en Ford focus -05a. Tillslut avgjorde nog klädseln. Hur barockt det än kan låta. Båda verkade vara bra bilar, bra körekonomi, trevliga invändigt såväl som utvändigt. Men Focusen hade en plysch klädsel. Såg framför mig hur kidsen smetade in det glatt med glass och sen va den klädseln ett minne blott.
Merivan däremot var enklare invändigt, mer lättavtorkad och riktigt flexibel invändigt med dom flyttbara sätena. Och därtill gick det ju verkligen inte att klaga på lastutrymmet. I bakluckan låg 4 st sommarhjul och vilade ledigt i rad.
Lyckades deala till mig att handlaren står för och utför servicen, sätter på sommarhjulen och sänkte priset ett par lappar. Så jag känner mig tämligen nöjd.
Bilen, den hämtar jag på onsdag. Frågan är bara hur jag ska hitta hem från Vallentuna?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar