tisdag 12 oktober 2010

Flismaskin

Nu blir det stor hemlis. Lion ( eller Luna) vet inget. Så Sjyyyyy!!!! Men vi har nya familjemedlemar gömda här hemmma.
Lille tassen börjar ju komma till åren, så det är dags att utöka vår familj lite. Först tänkte vi en ny hamster, men tydligen så är små sibiriska hamstrar väldigt revirtänkande och har omedelbart ihjäl eventuella nykomlingar. Så den idén fick vi snabbt glömma.
Vi ville ha ett litet djur som man kunde utöka med flera, valet föll på en Gerbil. Eller jag ska inte säga en längre. För tydligen är det ett flockdjur som mår bäst av att vara minst två stycken.
För o vara på säkra sidan ifall någon skulle kola-vippa. Så tänkte vi. tre blir lagom.
Bur inhandlades och jag tog en tur till zoo.
Där hade dom inne en grupp på 4 st små killar födda v.34. En grå, en svart, en orange och en viltfärgad.
Djuraffären sa att dom kunde försöka föra över en av dom till en annan grupp, om jag absolut ville ha tre stycken. Men det var inte säkert att det skulle gå.
Och inte kunde jag låta en sån liten stackare hamna i kläm. 3 eller 4 vad gör det för skillnad tänkte jag och köpte alla 4.
Sagt och gort. handlade lite tillbehör och fick dom 4 små vilddjuren i en pappkartong.
Expediten var noga med att påpeka att dom behöver pinnar i buren, hon kallade domm för Flis-maskiner..
Vad det innebar skulle jag snart bli varse.
Spänner fast kartongen på passagerarsätet och beger mig hemmåt.
Redan vid första rödljuset inser jag att dom små lever rövare i lådan, sticker upp nosarna och börjar gnaga på kartongen.
Lite sött och guligt när deras små nosar stack  upp.
När jag kommit till brommaplansrondellen ( 5 minuter senare) är det inte lika kul längre. Dom tuggar bokstavligen i sig kartongen, och jag ser framför mig hur jag kommer få krypa runt i bilen och jaga små gerbiler på alla möjliga konstiga ställen..
Vid Drottningholm höll det inte längre. Det var bara att stanna bilen och tacka sin lyckliga stjärna för att jag i allafall hade buren i bagageluckan. Fick vackert försöka montera ihop den lite hastigt.
Såg rubriken framför mig.
-Hysterisk kvinna fast för fortkkörning, skyller på råttor.



-

2 kommentarer:

  1. Alltså Ann gerbiler hade jag o min lillasyster när vi var små. Två stycken tjejer och ja... tyckte inte om dom i slutändan de var stora som råttor med lång luden svans :-( ...men de levde i allafall lyckliga livet i alla sina dagar tills dom dog.
    Ett tips är att ställa dom i badrummet på natten för att de låter hemskt nattetid och så är de bra pa att ta sig ur sina burar också, de kan bli hur smala som de vill bara för att hitta på bus utanför buren ! kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Dom levde verkligen rövare i natt. Det är som att få hem 4st tonårsslynglar. Mest rädd att dom ska få för sig o gnaga sig ut ur buren så som dom håller på.

    SvaraRadera