lördag 2 maj 2015

Dagens ilandsproblem - Informationsöverflödet

Min dotter på 11 år vill ha Facebook. Jag har sagt nej, tycker inte det är bra för unga.
Frågan är om det ens är bra för vuxna?
Flera gånger har morbida bilder serverats mig oönskat lagom till frukosten när man slår på datorn på morgonen, eller vad sägs om ett barn som hängts eller ett drunknat barn?
Oönskad information blandas sedan friskt med reklam, spel, tester och diverse klipp.
Däremellan lite gruppers information och vänners statusuppdateringar. Den biten jag faktiskt vill ha, den som involverar vänner och hur dom har det i livet.
För att hålla kontakt och diskutera i grupp är Facebook väldigt praktiskt. Men resten skulle jag gärna slippa.
Vi har idag ett överflöd av information där vi serveras död, sjukdom, reklam och våld till både frukost, lunch och kvällsmat.
Världens elände skall genom så många kanaler som möjligt flytta in i vårt vardagsrum, kök, sovrum och barnrum.
Jag vet att jag inte kan skydda mina barn i all evighet. Men för var dag jag kan hålla en del av världens elände utanför barnrumsdörren, så blir barnen en dag mer mogna att en dag hantera det överflöd av ilandsmedia som kräks ur sig världens ångest utan att egentligen göra något åt den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar