måndag 13 juni 2016

Arendal sätter ribban högt

I strålande solsken anländer jag till Kristiansand efter att ha mellanlandat i ett lika soligt Oslo,
Siktar mot flygbussen för vidare resa till Arendal.
En liten buss med 15 sittplatser och gratis Wi-FI. Busschauffören frågar glatt vart jag ska och konstaterar att det är i högsta grad onödigt att jag tar en taxi till sjukhuset från Arendals centrum dit bussen går. Han tar en liten extra tur istället.
Lite paff blev jag också då vi på vägen blev stoppade av polisen.
Dom ville bara höra om något va fel eftersom han köra för långsamt. 70 på 80väg och 80 på 90väg. Han kunde gott köra på lite ansågs det, eftersom dom hade fått in klagomål på att hastigheten inte hölls. Själv njöt jag i fulla drag av en fin åktur genom vackert landskap.
Framme på sjukhuset kommer jag upp till en lugn fin avdelning med glada väntande kollegor. Jag får reda på vart jag skall bo och dom rekomendera att jag tar en taxi, dom säger att det är inte långt, men lite krånglig väg att gå. Så jag borde ta en taxi.
Går ner till receptionen och tänker att är det så nära så kan jag väl gå, har hon kanske någon karta?
Full av vänlig hjälpsamhet så letas raskt min adress fram, karta skrivs ut och vägbeskrivning målas fram. Det där ska väl gå säger jag.
Men se där  va inte jag och receptionisten och hennes sällskap överens.
Hennes sällskap erbjuder sig att köra mig, det är så nära och receptionisten säger glatt att det ska jag absolut göra. Han har så fin bil och är supersnäll, jag kan känna mig lugn.
Lite trött efter resan och glad över all tid hon ändå lagt att leta, rita o förklara så tackar jag ändå ja.
Lite paff blev jag dock över bilen. 60 år gammal tvåsittsig med lädersäten och såväl instrumentbräda och ratt i pedantskött blankpolerad mahogny.
Hon ljög onekligen inte om att bilen va fin.
Så i bästa stil fick jag glida upp till villan som jag ska bo i den här veckan.


Jag bor i en tvåvåningsvilla med stor terass på övervåningen. Bor tillsammans med en Dansk tjej som arbetat här i 3 år. Ikväll hade hon en kollega och hennes man över på besök. Dom fortsatte och tog emot mig så hjärtligt.
När jag valt sovrum, packat upp, kopplat upp mig på wifi´n och skypat med barnen så blev jag erbjuden vin på terassen med utsikt över stan.
Vinet tackade jag nej till, men då dök istället ett kristallglas upp med panakotta, rabarberkompott och vit choklad :)


Man kunde ha det sämre.
Arendal har onekligen rullat ut röda mattan och lagt ribban högt inför nästa resa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar